Oliwa z oliwek dla diabetyka? Znane (i mniej znane) właściwości

Płynne złoto – autor tego określenia, Homer, dobrze wiedział, co mówi. I chociaż oliwa z oliwek jest tłuszczem w najczystszej postaci, to zdecydowanie zalicza się do tych dobrych tłuszczów. Sprawdź, co takiego kryje się w butelce oliwy i jak możesz skorzystać na tym jako diabetyk.

O zaletach diety śródziemnomorskiej napisano już wiele. Nazywa się ją najzdrowszą dietą. W porównaniu do diety niskotłuszczowej, dieta śródziemnomorska zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2 aż o 50%. Jednym z jej głównych składników jest właśnie oliwa z oliwek, która dzięki zawartości jednonienasyconych kwasów tłuszczowych jest szczególnie przyjazna organizmowi osób z cukrzycą i tych z ryzykiem jej występowania.

Zobacz też: Powstrzymaj rozwój cukrzycy dzięki zdrowym tłuszczom

Kwasem tłuszczowym w stany zapalne!

I to nie jednym kwasem, a kilkoma. Oliwa z oliwek składa się prawie w 25% z nasyconych tłuszczy oraz kwasów omega-3 i omega-6. Ale jej największym skarbem jest kwas oleinowy (aż w 73%) – samo dobro dla organizmu. Znany jest z silnego działania antyzapalnego. Zmniejsza on produkcję prostaglandyn – hormonów odpowiedzialnych za powstawanie stanów zapalnych, w tym tworzenie się guzów nowotworowych.

A dlaczego to takie ważne dla diabetyków? Cukrzyca zwiększa ryzyko stanów zapalnych, tak samo jak często towarzysząca jej nadwaga. Dobrze więc wspierać wyrównanie choroby odpowiednią dietą bogatą w wartościowe tłuszcze.

Czy wiesz, że…?
Grecy, Rzymianie i Egipcjanie mieszali oliwę z płatkami kwiatów i trawą i wytwarzali w ten sposób leki oraz kosmetyki. Maści z oliwy z oliwek przygotowywano dodając do niej np. koper, miętę i sezam.

Przeciwutleniacze na cholesterol, ciśnienie i zdrowe serce

Jeśli codziennie spożyjesz co najmniej 2 łyżeczki oliwy extra virgine, bogatej w przeciwutleniacze, to wpłynie ona na lepszy profil lipidowy krwi, przez co przyczyni się do obniżenia ciśnienia. A ciśnienie w normie zapobiega chorobom serca. Oliwa z oliwek dobrze też wpływa na poziom cholesterolu – zły (LDL) obniża, a dobry (HDL) utrzymuje w normie.

Sprawdź: Niebezpieczny duet – cukrzyca i nadciśnienie

Na odsiecz wolnym rodnikom

Jedna łyżka stołowa oliwy pokrywa 10% dziennego zapotrzebowania na witaminę E, nie bez powodu zwaną „witaminą młodości” – zwalcza wolne rodniki odpowiedzialne za starzenie. W składzie oliwy znajduje się też inny przeciwutleniacz, luteina, która chroni przed degeneracją plamki żółtej oka. Powikłania dotyczące wzroku to jedne z najczęstszych problemów w cukrzycy, dlatego dieta na oczy, bogata w przeciwutleniacze, może powstrzymać rozwój tych uciążliwych dolegliwości.

Przeczytaj też: Dlaczego cukrzyca niszczy oczy i co możesz z tym zrobić?

Waga pod kontrolą

Oliwa z oliwek wydłuża uczucie sytości, więc nie masz ochoty podjadać. Zwiększa stężenie serotoniny we krwi – hormonu odpowiedzialnego za uczucie sytości. Przy tym wciąż należy pamiętać, że oliwa to tłuszcz, a tłuszcz to dodatkowe kalorie. W jednej łyżce oliwy jest ich ok. 80. Optymalną ilością, która nie dostarczy kalorii w nadmiarze, są 2 łyżki oliwy (w zależności od Twojego dziennego zapotrzebowania energetycznego).

A teraz płynnie przejdźmy do tego, co dla diabetyka najważniejsze, czyli wpływu oliwy z oliwek na poziom cukru we krwi.

Jak oliwa reguluje poziom cukru we krwi?

To, jak długo jesteś syty po posiłku zależy przede wszystkim od poziomu cukru we krwi. Gdy szybko spada, to komórki somatyczne wchłaniają glukozę z krwi, a Ty znowu robisz się głodny. Nad tą zależnością prowadzili badania naukowcy z zespołu prof. Petera Schieberle z Technische Universität München (TUM) oraz naukowcy z University of Vienna, pod kierownictwem prof. Veroniki Somozy. Odkryli, że w oliwie z oliwek wchłanianie glukozy najskuteczniej hamują dwie substancje: heksanal i kwas heksanowy, a najwięcej ich zawiera oliwa z Włoch.

W jednym z najnowszych badań nad oliwą z oliwek analizowano jej tajemniczy składnik – związek zwany oleuropeiną. Okazuje się, że pomaga on organizmowi produkować więcej insuliny, która reguluje metabolizm i ułatwia spożytkowanie cukru jako „paliwa”.

Ochrona dla żołądka

Dzięki właściwościom antybakteryjnym przeciwutleniaczy, oliwa z oliwek hamuje lub niszczy szkodliwe bakterie, w tym Helicobacter pylori – bakterię bytującą w żołądku, która może wywoływać bolesne wrzody, a nawet przeistoczyć się w nowotwór.

Oliwa z oliwek na lepsze trawienie

Cały układ trawienny korzysta z dobrodziejstw oliwy, nie tylko żołądek. Zmniejsza ona refluks, reguluje pracę jelit, wspiera też pracę trzustki, wspomaga wchłanianie żelaza, wapnia i magnezu, jest przy tym lekkostrawna.

Oliwa na wzmocnienie odporności

A z tą bywa różnie, jeśli masz cukrzycę. Bogactwo kwasów tłuszczowych i wysoka zawartość witaminy E chronią organizm przed wirusami, bakteriami oraz atakami mikroorganizmów. Jedną z chorób układu odpornościowego jest Reumatoidalne Zapalenie Stawów. Objawy tej dolegliwości łagodzą właśnie kwasy tłuszczowe wraz z witaminą E.

Z następnego artykułu dowiesz się, jak wybrać najlepszą oliwę z oliwek, aby cieszyć się jej wszystkimi właściwościami.

Sprawdź nasze przepisy na dania z dodatkiem oliwy z oliwek:

1. Pesto z rukoli, prażonego słonecznika i suszonych pomidorów
2. Sałatka z kaszą jaglaną, orzechami i awokado,
3. Krem z dyni z paskami parmezanu i prażonym słonecznikiem.