Jak wybrać oliwę z oliwek, czyli nie daj nabić się w butelkę

Gości niemal w każdej kuchni, a w sklepach łatwo ją zdobyć. Jednak oliwa oliwie nierówna. Jak wybrać tę najlepszą, czyli bogatą w substancje ułatwiające kontrolę cukrzycy? Nie każda oliwa zawiera tyle samo kwasów tłuszczowych i przeciwutleniaczy. Ze smakiem też różnie bywa.

Pomaga wyrównać ciśnienie tętnicze, poziom cukru we krwi, zmniejsza też stany zapalne, na które organizm diabetyka jest podatny. Oliwa z oliwek to jeden z najzdrowszych tłuszczów roślinnych.

Więcej o korzyściach, jakie daje wprowadzenie oliwy do diety diabetyka, przeczytasz w artykule: Oliwa z oliwek dla diabetyka? Znane (i mniej znane) właściwości.

Do jej właściwości zdrowotnych i urodowych nie trzeba nikogo przekonywać. Ale czy każdy produkt oznaczony jako oliwa z oliwek jest wartościowy? Dowiedz się, jak wybrać najlepszą oliwę spośród sklepowego asortymentu.

Kusi Cię promocja cenowa: 10 zł za 0,5l oliwy z oliwek? Zawartość takiej butelki to z całą pewnością nie oliwa z pierwszego tłoczenia, a co najwyżej płyn powstały w wyniku rafinacji wytłoczyn po pierwszym i drugim tłoczeniu. Nie tylko gorzej smakuje, ale przede wszystkim nie posiada tak cennych właściwości zdrowotnych.

Czym więc kierować się lub nie kierować w wyborze oliwy z oliwek? Oto garść przydatnych wskazówek:

1. Kolor: podobno im bardziej zielony, tym oliwa szlachetniejsza. Otóż, nie do końca. Czasem zielonkawe zabarwienie jest wynikiem dodania liści z drzewa oliwnego i wcale nie oznacza produktu najwyższej jakości. Z kolei kolor żółtawy to oliwa tłoczona z dojrzałych owoców (czarnych) albo… zjełczała (o tym świadczą żółte lub pomarańczowe refleksy). Nie jest to więc dobre kryterium wyboru. To po prostu informacja, jakiego rodzaju oliwek użyto.

2. Cena: kierując się ceną masz większe prawdopodobieństwo, że droższy produkt to wyższa jakość. Cena w okolicach 35 zł za litr powinna świadczyć o dobrej jakości. W końcu sam koszt produkcji oliwy to jakieś 5-8 euro.

3. Smak: trudno w momencie wyboru liczyć na degustację, ale po skosztowaniu oliwy w domu, już będziesz wiedzieć, czy to udany zakup i czy go powtórzysz. Smak oliwy z oliwek powinien być subtelny, ale nie słodkawy, z wyraźnie wyczuwalną nutą oliwek. Jeśli jest metaliczny, bardzo cierpki – nie masz do czynienia z produktem najwyższej jakości.

4. Tłoczenie: jak oliwa z oliwek to tylko extra virgin, czyli z pierwszego tłoczenia na zimno! Tak zwykło się mawiać i… słusznie. To właśnie proces produkcji oliwy extra virgine pozwala zachować jej najwięcej składników odżywczych i smakowych. Ma też wspaniały zapach i niską kwasowość (poniżej 0,8%).

5. Miejsce ekspozycji w sklepie: oliwa nie lubi światła, wysokich temperatur ani tlenu. Zwróć więc uwagę, w jakim miejscu się znajduje. Jednonienasycone kwasy tłuszczowe oraz witamina E szybko utleniają się pod wpływem światła. Z tego powodu pewniejsze są oliwy w ciemniejszych butelkach, choć trudniej wtedy dojrzeć żółte lub pomarańczowe refleksy wskazujące na produkt zjełczały.

6. Opakowanie: chociaż na półkach sklepowych znajdziesz głównie oliwę w butelkach, to najwięcej właściwości pozwala zachować opakowanie w puszce lub plastiku zamkniętym w kartonie. Dzięki temu oliwa zabezpieczona jest przed utlenieniem, o ile nie stoi na półce pod jarzeniówką…

7. Data ważności: trzymaj się prostej zasady – im świeższa oliwa, tym lepsza. Najwięcej właściwości smakowych i zdrowotnych ma w pierwszych miesiącach po wyprodukowaniu. Z tego samego powodu należy ją spożyć w ciągu 3 miesięcy od otwarcia.

8. Butelkowanie: u producenta czy w rozlewni? Zdecydowanie odpowiedź pierwsza. Najlepiej, aby oliwa butelkowana była w miejscu, w którym zebrano oliwki.

9. Oznaczenia jakości: znaki „bio” i „eko” to świadectwo wysokiej jakości oliwy. Innym odznaczeniem, na które warto zwrócić uwagę jest też „PDO”. Świadczy ono o przeprowadzeniu całego procesu w jednym, tym samym miejscu. Z kolei „PGI” to chronione oznaczenia geograficzne, czyli kategoria produktów wytwarzanych w konkretnym miejscu. Oznacza, że przynajmniej jeden etap produkcji oliwy zaszedł w kraju, z którego pochodzi jej nazwa.

10. Niska kwasowość: jeśli oliwa, którą masz w ręce, faktycznie ma niską kwasowość, to producent na pewno się tym pochwali na opakowaniu. Wybieraj produkty z kwasowością poniżej 0,8%.

Wiesz już, jaką oliwę wybrać? Sprawdź nasze przepisy na dania z oliwą z oliwek:

1. Paprykowy humus – orientalna pasta do kanapek,

2. Zapiekane zielone szparagi z szynką parmeńską,

3. Zapiekanka z quinoa, z zielonymi warzywami i jajkiem.