Czym słodzić w cukrzycy? Zamienniki cukru dla diabetyków

Spożycie cukru sprawia, że stężenie glukozy we krwi gwałtownie wzrasta – przez to trudniej kontrolować cukrzycę. Jesteś diabetykiem i nie wyobrażasz sobie picia gorzkiej herbaty i życia bez ulubionych deserów? Mamy dla Ciebie dobrą wiadomość: rezygnacja z cukru nie musi oznaczać rezygnacji ze słodkości. Na rynku funkcjonuje wiele zdrowszych zamienników – poznaj właściwości niektórych z nich.

Czym słodzić w cukrzycy? Naturalna słodycz stewii

Stewia to roślina przyjazna diabetykom: ma niski indeks glikemiczny, dzięki czemu pomaga znormalizować poziom glukozy i nie powoduje intensywnych skoków glikemii. Dodatkowo, jest nietoksyczna i nieszkodliwa dla zębów, a słodycz 1 łyżeczki tego naturalnego dobrodziejstwa odpowiada aż 1 szklance cukru.

Możesz używać stewii tak, jak Ci wygodnie, np.:

• liście (suszone lub świeże) sprawdzą się jako dodatek do gotowanych potraw,
• płyn łatwo połączy się z napojami, zupami mlecznymi, sosami, jogurtami,
• słodzik w tabletkach rozpuści się w ciepłej herbacie,
• kryształki możesz dodać do wypieków, potraw pieczonych i gotowanych, przetworów.

Słodycz stewii jest bardzo intensywna – uważaj, żeby nie dodać jej za dużo. Pamiętaj też, że stewia nie nadaje się do karmelizowania ani fermentacji.

Zobacz też: Stewia – alternatywa dla cukru

Czym słodzić w cukrzycy? Sobowtór cukru – ksylitol

W cukierniczce wygląda tak samo i… tak samo smakuje. To ksylitol, cukier naturalnego pochodzenia; znajduje się m.in. w owocach czy kukurydzianych kolbach, jednak najczęściej pozyskuje się go z brzozy. Jest blisko o połowę mniej kaloryczny niż tradycyjny cukier, ma także o wiele niższy indeks glikemiczny.

Ksylitol możesz z powodzeniem dodawać do: potraw smażonych i gotowanych, przetworów, deserów, a także słodzić nim napoje. Wdrażaj ksylitol do diety stopniowo, rozpoczynając od pół łyżeczki dziennie. Ze względu na możliwość wystąpienia efektu przeczyszczającego, nie podawaj go dzieciom poniżej trzeciego roku życia.

Dowiedz się więcej: Zamień biały cukier na ksylitol

Czym słodzić w cukrzycy? Bezpieczny erytrytol

Erytrytol również przypomina tradycyjny cukier, jest jednak od niego nieco mniej słodki. Ma zerowy indeks glikemiczny, dzięki czemu jest bezpieczny dla diabetyków. Pozostawia w ustach przyjemne uczucie chłodu i nie ma charakterystycznego posmaku, jak np. stewia. Erytrytol, pozbawiony enzymów powodujących jego rozpad w organizmie, jest wraz z moczem wydalany z organizmu, w niezmienionej formie. Pozwala to uniknąć efektu przeczyszczającego, jaki może pojawić się, gdy stosujesz ksylitol.

Stosuj ten słodzik podobnie jak tradycyjny cukier, dodając go do kawy, herbaty czy wypieków. Co ciekawe, erytrytol obniża wartość energetyczną produktów – używając go zamiast cukru przy robieniu ciasta sprawisz, że będzie mniej kaloryczne.

Czym słodzić w cukrzycy? Cukier kokosowy

To substancja słodząca o przyjemnym smaku i aromacie, uzyskiwana z wydzieliny palm kokosowych. Ponieważ ma brązowy kolor, z wyglądu bardziej przypomina cukier trzcinowy. Głównym składnikiem jest sacharoza, wzbogacona o fruktozę i glukozę. Pod względem kaloryczności nie różni się zbytnio od tradycyjnego cukru, ma jednak niższy indeks glikemiczny, co pozycjonuje go jako produkt bardziej przyjazny diabetykom.

Pojawiają się jednak głosy sceptyczne – cukier kokosowy składa się głównie z węglowodanów, więc jego ładunek glikemiczny jest wysoki. To oznacza wolne wchłanianie węglowodanów przy dłuższym utrzymywaniu podwyższonego poziomu glukozy. Zatem bezpieczniej będzie, jeśli potraktujesz cukier kokosowy bardziej jako urozmaicenie smaku w kuchni, niż jako zdrowy odpowiednik tradycyjnego cukru.

Czym słodzić w cukrzycy? Wady i zalety miodu

Z punktu widzenia diabetyka, miód to przede wszystkim węglowodany oraz cukry proste: glukoza i fruktoza. Jednak skomplikowana praca pszczół sprawia, że jest wzbogacony licznymi witaminami i minerałami, które mają dobroczynny wpływ na zdrowie; indeks glikemiczny zaś waha się w zależności od rodzaju miodu.

Zarówno cukier, jak i miód wpływają na poziom glukozy we krwi, dlatego zdania co do korzyści z zastosowania tego zamiennika są podzielone. Jeśli rozważasz wprowadzenie do diety miodu jako alternatywy dla cukru, warto skonsultować tę decyzję z lekarzem. Specjalista, który szczegółowo zna przebieg Twojej choroby, wie, jakie rozwiązania będą dla Ciebie najbardziej korzystne.

Jak widzisz, rezygnacja z tradycyjnego cukru nie musi oznaczać funkcjonowania pozbawionego słodkich przyjemności. Wręcz przeciwnie – rozważne stosowanie stewii, ksylitolu czy erytrytolu może pomóc Ci w unormowaniu i lepszej kontroli poziomu glikemii. Na rynku funkcjonuje o wiele więcej słodzików, które mogą być zdrową alternatywą dla cukru – niech ten artykuł będzie dla Ciebie inspiracją do poszukania i przeanalizowania innych możliwości.

Przeczytaj też: Czy osoby z cukrzycą mogą jeść miód?