C jak cukrzyca i witamina C

Wzmacnia odporność, poprawia stan skóry, pracę układu krążenia… Kim jest ten „czarodziej”? To oczywiście niezastąpiona witamina C (kwas askorbinowy) – skarbnica zdrowotnych i urodowych właściwości. Które z nich są najcenniejsze dla diabetyków? Sprawdź, czy znasz wszystkie atuty witaminy C przydatne w kontrolowaniu cukrzycy.

Witamina C – królowa witamin

Zwykle zajmuje honorowe miejsce w domowej apteczce. Sięgasz po nią częściej w okresie jesienno-zimowym, gdy potrzebujesz się wzmocnić. Cytryna, czarna porzeczka, pietruszka, czerwona papryka i brukselka częściej zagoszczą w Twoim menu, jeśli zależy Ci na dostarczeniu organizmowi witaminy C. Jest to konieczne, bo nie jest on w stanie samodzielnie jej wytworzyć.

Skutki niedoboru witaminy C

Niedobór witaminy C powoduje kruchość naczyń krwionośnych, pogarsza kondycję skóry, w tym spowalnia gojenie się ran, które u diabetyków i tak jest problematyczne (utrudnia je wysoki poziom cukru we krwi). Innymi objawami jej niedoboru są:

• bóle stawów i mięśni,

• problemy z dziąsłami,

• występowanie siniaków,

• ogólne osłabienie,

• brak apetytu.

Suplementacja witaminy C w cukrzycy – dlaczego potrzebna?

Osobom z cukrzycą zaleca się suplementację witaminą C. Na jakiej podstawie? Cukrzycy towarzyszy stres oksydacyjny – zwiększona produkcja wolnych rodników, którą dodatkowo potęguje niedobór witaminy C. Stres oksydacyjny nasila insulinooporność, uszkadza komórki, przez co przyspiesza rozwój powikłań cukrzycowych.

Kwas askorbinowy hamuje stres oksydacyjny i dzięki temu łagodzi przebieg cukrzycy. Wpływa szczególnie na zapobieganie powikłaniom naczyniowym (problemom ocznym – np. retinopatii – niewydolności nerek, udarowi mózgu, zawałowi serca).

Poza tym zapotrzebowanie na witaminę C wzrasta u osób z nadciśnieniem tętniczym i przy problemach jelitowych – a jedno i drugie nie jest rzadkie u diabetyków.

W książce „Dlaczego zwierzęta nie mają zawałów serca” opublikowano wyniki badania klinicznego profesora R. Pflegera i jego zespołu z Uniwersytetu w Wiedniu. Wykazano, że dzienne uzupełnienie diety o 300-500 mg witaminy C znacznie poprawia metabolizm u osób z cukrzycą. Stężenie glukozy we krwi obniżyło się u nich o ok. 30%, dzienne zapotrzebowanie na insulinę o 27%, a wydzielanie cukru w moczu prawie w ogóle nie miało miejsca.

Czy wiesz, że…?
Suplementacja witaminy C w cukrzycy może fałszować wyniki pomiarów na glukometrze. To dlatego, że molekuły glukozy i witaminy C są do siebie podobne. Niektóre paski testowe ich nie rozróżniają. Stosuj paski, które wskazują wyłącznie poziom cukru we krwi, a unikniesz rozbieżności w wynikach.

Gdzie znajdziesz najwięcej witaminy C?

Wbrew pozorom to nie cytrusy znajdują się na liście produktów z największą zawartością witaminy C. Sprawdź, o co powinieneś wzbogacić swój jadłospis.

1. acerola: 1000-4500 mg/100 g

2. jagody camu camu: 1230-2061,01 mg/100 g

3. dzika róża: 250-800 mg/100 g

4. rokitnik: 200-315 mg/100g

5. czarna porzeczka: 150-300 mg/100 g

6. natka pietruszki: 178 mg/100 g

7. czerwona papryka: 144 mg/100g

8. dereń: 100-200 mg/100 g

9. chrzan: 114 mg/100 g

10. brukselka 94 mg/100 g

Przeczytaj też: 11 zasad suplementacji witamin w cukrzycy