Wypalenie cukrzycowe: co robić, gdy przychodzi zniechęcenie?

Masz serdecznie dość cukrzycy? Najchętniej rzuciłbyś glukometr w kąt i wrócił do starych nawyków żywieniowych? Każdy diabetyk miewa chwile zniechęcenia. Jednak, gdy trwają dłużej, mogą negatywnie wpłynąć na Twoje samopoczucie fizyczne i psychiczne. Jak nie dać się wypaleniu terapeutycznemu w cukrzycy? Poznaj sposoby, dzięki którym staniesz na nogi.

Kiedy czujesz się wypalony w swojej pracy zawodowej albo masz dość domowych obowiązków, zwykle wystarczy wyjechać, odciąć się od nich i wrócić z pozytywnym nastawieniem. Niestety, trudno zrobić sobie przerwę od cukrzycy. Nie zatrudnisz opiekunki do cukrzycy, aby wziąć sobie wolny wieczór. Nie możesz też wziąć urlopu i wyjechać na tropikalną wyspę, zostawiając cukrzycę w domu. Co zatem robić, gdy zarządzanie chorobą zaczyna Cię frustrować?

1. Znajdź przestrzeń dla siebie

Być może spędzasz cały dzień w biegu próbując zdążyć ze wszystkimi obowiązkami. Z racji chorowania na cukrzycę, masz ich więcej niż zdrowy człowiek. Dlatego próba wywiązania się ze wszystkich obowiązków powoduje zmęczenie i frustrację. Niekończące się zadania w pracy, troska o rodzinę, codzienne sprawy, regularna aktywność fizyczna, zdrowe odżywianie, pomiary cukru… Gdzie w tym harmonogramie jest miejsce dla Ciebie?

Zacznij od zrobienia porządków w innych obszarach życia. Zastanów się, dzięki czemu możesz zyskać więcej równowagi. Dawno nie widziałeś się z przyjaciółmi? Bierzesz na siebie za dużo obowiązków i dotkliwie odczuwasz stres? Znajdź proste sposoby na zatroszczenie się o siebie – wcześniej kładź się spać, odpocznij w ogrodzie zamiast odczytywać maile po godzinach, sięgnij po ulubioną książkę.

2. Pozwól sobie na wypalenie

Pamiętaj o tym, kiedy tylko poczujesz wyczerpanie. W końcu zmagasz się z przewlekłą chorobą, która wpływa na wiele obszarów Twojego życia. Trudno w takiej sytuacji o „hurraoptymizm” 24 godziny na dobę. Jeśli będziesz na siłę walczyć ze zniechęceniem, poczujesz się gorzej. Są chwile, w których warto skupiać się na pozytywnej stronie cukrzycy (np. „dzięki chorobie zdrowo się odżywiam i bardziej dbam o siebie”), ale są też momenty, w których trzeba przyznać się przed sobą, że dzień w dzień towarzyszy Ci wyczerpująca choroba i masz prawo do gorszego samopoczucia.

3. Spróbuj treningu uważności

Trening uważności, mindfulness, bycie „tu i teraz”, uważna obecność – to kilka określeń na technikę, która pomaga odzyskać równowagę w życiu i zarządzać stresem. Jest ona pomocna również w chorobach przewlekłych, takich jak cukrzyca, które wymagają sporego zaangażowania emocjonalnego. Uczy obserwować swoje emocje i reakcje ciała oraz czerpać przyjemność z prostych rzeczy. Dzięki treningowi uważności nauczysz się relaksować, odzyskasz skupienie i łatwiej zaakceptujesz cukrzycę. Lekarze w USA sesje mindfulness przepisują na receptę!

Eckhart Tolle – praktyk mindfulness – radzi:
Postaraj się jak najczęściej wsłuchiwać w głos przemawiający z wnętrza głowy. Zwracaj szczególną uwagę na wszelkie powtarzające się schematy, myślowe refreny – stare płyty gramofonowe, które grają Ci w głowie może od wielu lat. To właśnie nazywam „obserwowaniem myśliciela”. Innymi słowy – słuchaj głosu, rozbrzmiewającego w Twojej głowie, bądź w niej jako przytomny świadek. Kiedy słuchasz tego głosu, zachowaj bezstronność, nie potępiaj niczego, co słyszysz. Jeśli bowiem postanowisz zostać sędzią, będzie to dowód, że ten sam głos zakradł się z powrotem kuchennymi drzwiami. Wkrótce zobaczysz, jak sprawy się mają: tam jest głos, a tu jestem ja – słucham go i obserwuję.
(źródło: E. Tolle, Potęga teraźniejszości)

4. Przestań się obwiniać

Cukrzyca jest chorobą „ciągłego osądzania i analiz” – wyobraź sobie, jakby to było, gdy patrząc na kiepski wynik pomiaru cukru, zamiast napędzać kołowrotek negatywnych myśli, dostrzeżesz tylko… numer. A ten przecież możesz zmienić! Dziś odbiega od normy, ale zamiast się obwiniać, skup się na tym, co możesz zrobić, aby się nie powtórzył. Jeśli mimo Twoich wysiłków, cukrzyca wymyka się spod kontroli, porozmawiaj ze swoim lekarzem. To nieprzewidywalna choroba i potrzebujesz solidnego wsparcia, aby żyć z nią normalnie.

5. Znajdź wsparcie w innych diabetykach

Nikt tak dobrze Cię nie zrozumie, jak druga osoba chorująca na cukrzycę. Cukrzyca często izoluje od otoczenia, a to dodatkowo przygnębia. Jeśli czytasz ten artykuł – masz dostęp do Internetu, a w nim nie brakuje doświadczeń innych diabetyków i wirtualnych grup wsparcia, takich jak polska Cukrzyca 24 h info. Wyszukaj też wydarzeń organizowanych z myślą o osobach z cukrzycą. Dzięki nim nie tylko pogłębisz wiedzę na temat swojej choroby, a przez to jeszcze lepiej będziesz nią zarządzać, ale też poznasz diabetyków, których codzienność wygląda tak samo jak Twoja.

A teraz wyznacz sobie własny plan działania! Jakie obszary zarządzania cukrzycą chcesz usprawnić? Co możesz zmienić w swoim prywatnym życiu, niezwiązanym z cukrzycą? Wszystko jest w Twoich rękach.

Przeczytaj też: Wypalenie terapeutyczne w cukrzycy – czy to normalne?