Hiperglikemia? Zwalcz stres, który jej towarzyszy

Ze świadomością poważnych powikłań cukrzycowych – takich jak niewydolność nerek czy utrata wzroku – nie jest Ci łatwo. Powtarzające się epizody hiperglikemii to nie przelewki. Dlatego, gdy cukier szybuje w górę, Twoje nerwy wzrastają razem z nim. Jak zapanować nad stresem, który towarzyszy hiperglikemii?

Pamiętasz moment, w którym dowiedziałeś się, że cukrzyca to poważna choroba? Być może lekarz poinformował Cię o powikłaniach, usłyszałeś w mediach o poważnych konsekwencjach cukrzycy lub dotknęły ono kogoś z Twoich bliskich. Jeśli wywołują w Tobie przerażenie, to bardzo przeżywasz odczyt wyników pomiaru. Gdy glukometr często wskazuje za wysokie wartości, masz przed oczami czarny scenariusz? Sprawdź, jak zmniejszyć swoje obawy. Pomoże Ci w tym 6 sprawdzonych sposobów.

1. Poszerz swoją wiedzę na temat cukrzycy

Powikłania cukrzycowe nie pojawiają się z dnia na dzień. I wcale nie muszą się pojawić! Jeśli dbasz o siebie kompleksowo, możesz prowadzić z cukrzycą normalne życie. Nawet o wiele zdrowsze niż przed jej zdiagnozowaniem.

Poznaj cukrzycę od podszewki, a zrozumiesz mechanizmy nią rządzące i unikniesz rozwoju powikłań. Poszerzaj wiedzę samodzielnie, buszując po wiarygodnych stronach internetowych o cukrzycy. Wolisz otrzymać na tacy zaufane informacje? Porozmawiaj z edukatorem diabetologicznym, zapytaj innych diabetyków (dostępnych np. na grupie online Cukrzyca 24h Info), bądź też w stałym kontakcie z lekarzem.

Zobacz: 8 kroków, aby uniknąć powikłań cukrzycowych

2. Wynik na glukometrze – to tylko liczba

Pozbądź się przekonania, że wynik w normie jest sukcesem, a za wysoki lub niski poziom cukru to osobista porażka. Liczba, która wyświetla się na glukometrze to tylko punkt wyjścia do leczenia cukrzycy. Poza tym nie zawsze jest spowodowana rażącym zaniedbaniem. Dlatego zamiast się obwiniać za brak normoglikemii, zacznij działać. Zastanów się, który element zarządzania cukrzycą chcesz wznieść na wyższy poziom? Zdrowe odżywianie, regularne posiłki i aktywność fizyczna, farmakologiczne zalecenia, stałe kontrole u lekarza… Na pewno znajdziesz element, który warto ulepszyć.

3. Bądź w ruchu

To jeden z najskuteczniejszych sposobów na obniżenie poziomu cukru we krwi, a co za tym idzie – towarzyszących mu emocji. Możesz po prostu codziennie chodzić na spacer lub zaangażować się w regularne treningi sportowe. Cokolwiek lubisz, zrób to! Gdy cukier rośnie być może odczuwasz mdłości albo nie możesz złapać oddechu. Przetestuj, czy objawy znikają podczas aktywności fizycznej.

Sprawdź: 5 motywatorów dla mało aktywnych diabetyków

4. Wybaczaj – sobie i bliskim

Mogłeś zapomnieć o bolusie, porannej insulinie, nie podłączyłeś pompy albo poczułeś się wypalony, przez co nie miałeś ochoty angażować się w kontrolę cukrzycy. Zdarza się. Niezależnie od tego, w czym „zaszwankowałeś” – nie miej do siebie żalu.

Wybacz też bliskim: wszelkie „złote” rady, pilnowanie Ciebie jak dziecka, zamartwianie się lub niezrozumienie istoty cukrzycy, Twoich emocji. Pozwól im przeżywać skoki cukru na swój sposób, ale poinformuj też, że zbyt emocjonalne reakcje wcale Ci nie pomagają.

Zobacz: Jak wspierać bliskich chorych na cukrzycę?

5. Odnotuj glikemię w dzienniczku samokontroli

Obserwuj swoje samopoczucie przy hiperglikemii. Sprawdzaj, co mogło spowodować wzrost poziomu cukru, a swoje obserwacje koniecznie zapisuj. Już po kilku epizodach samodzielnie wyciągniesz wnioski. Dzięki temu objawy hiperglikemii rozpoznasz od razu zanim znacznie pogorszy się Twoje samopoczucie. A jeśli je szybko zidentyfikujesz, to równie szybko je powstrzymasz.

6. Mów o swoich emocjach

Wysoki poziom cukru we krwi to żaden powód do wstydu! Głośno więc mów o tym, że czujesz się zmęczony – chemia w organizmie jest zaburzona, więc masz do tego prawo. Mów bliskim, udzielaj się w społecznościach diabetyków. Skoki glikemii to część cukrzycy, a im więcej diabetyków będzie o tym mówić, tym bardziej poradzisz sobie z uczuciem wstydu czy porażki.

Przeczytaj też: Hiperglikemia – jak zapobiegać i skutecznie leczyć?