Łyk wody dla ochłody, czyli co pić latem?

Twoje ciało składa się w 75% z wody. W wyniku naturalnych procesów codziennie tracisz jej aż 3 litry, dlatego ciągle potrzebujesz odpowiedniego nawodnienia. Uzupełnienie płynów szczególnie ważne jest latem, gdy przez słońce wytraca się jeszcze więcej wody. Co pić w cukrzycy i w jakich ilościach? To, czym ugasisz pragnienie nie jest obojętne dla Twojego zdrowia.

Czy to ważne, co pijesz w cukrzycy?

Jako diabetyk masz większą świadomość wszystkiego, co jesz i co pijesz. Wiedza o ilości węglowodanów pomaga Ci panować nad poziomem cukru we krwi, prawidłową wagą, a jeśli przyjmujesz insulinę – dostosowywać jej dawki. Uzupełnianie płynów pomaga odkwasić organizm w stanach hiperglikemii. Twoje nerki pracują wtedy na pełnych obrotach. Aby przefiltrować i wydalić nadmiar glukozy potrzebują wody.

Dlatego często sięgaj po płyny, ale zanim weźmiesz orzeźwiającego łyka, zastanów się, który napój najbardziej posłuży Twojemu zdrowiu – załagodzi skoki glikemii i przyczyni się do utrzymania szczupłej sylwetki. W słoneczne dni warto sięgnąć po płyny, które nie tylko dobrze smakują i są przyjazne dla glikemii, ale też uchronią przed odwodnieniem.

Nawadnianie organizmu – ile szklanek wody dziennie?

Równie ważne są ilości wypitej wody. Według badań przytoczonych na łamach magazynu Diabetes Care, osoby pijące pół litra wody dziennie miały o 30% większe ryzyko hiperglikemii niż osoby pijące więcej płynów. To sprawka wazopresyny – hormonu, którego poziom wzrasta, gdy dochodzi do odwodnienia, a wtedy wątroba produkuje więcej glukozy.

Jeśli nie masz zwyczaju sięgać po wodę, wyćwicz nawyk wypijania szklanki wody przed jedzeniem. Gdy dodasz do niej cytrynę nie tylko się orzeźwisz, ale też obniżysz indeks glikemiczny posiłku.

Jako dorosła osoba potrzebujesz ok. 2-3 litrów wody dziennie. Nie znaczy to, że tyle jej musisz wypijać. W końcu znajduje się ona też w pożywieniu – czasem stanowi aż połowę wagi niektórych pokarmów. Lepiej sięgać po płyny zanim poczujesz pragnienie, a Twój mocz przybierze ciemny kolor. Najlepiej jest mieć picie zawsze przy sobie i popijać w ciągu dnia małymi łyczkami.

Nie samą wodą cukrzyk żyje

… i nie samą wodę pije! W gorące dni nie masz ochoty na jedzenie, a przez to organizm otrzymuje za mało substancji odżywczych. Zachowaj więc równowagę w proporcjach płynów i pokarmów stałych, sięgając po warzywa, owoce (z tymi nie można przedobrzyć z uwagi na fruktozę podnoszącą poziom cukru we krwi oraz ich kaloryczność) i produkty pełnoziarniste. Te ostatnie dostarczą Ci potasu, wapnia, magnezu, błonnika i żelaza – składników, które nie tylko pozwolą Ci cieszyć się lepszą formą, ale też uchronią przed odwodnieniem. Latem wyjątkowo łatwo wkomponujesz te produkty do posiłków. Sałatki warzywne, świeże szparagi, zielone koktajle… Stragany i półki sklepowe uginają się od sezonowych warzyw i owoców.

Sprawdź: Kupowanie warzyw i owoców – 5 mądrych zasad

Mistrzami w gaszeniu pragnienia i nawadnianiu organizmu są chłodniki. Na co masz ochotę – litewski chłodnik z buraczków, a może ogórkowo-jogurtowy lub hiszpańskie gazpacho? Do tego kromka pełnoziarnistego pieczywa i czujesz przyjemną sytość, a dodatkowo fundujesz sobie dawkę potasu, wapnia i błonnika.

Zobacz też: Przepis na chłodnik z botwinki

Sok sokowi nie równy…

W upał chętnie sięgamy po soki, które nęcą bogactwem smaków i apetycznymi kolorami. Pomagają szybko uzupełnić płyny, ochładzają nas, a przy tym dostarczają substancji mineralnych. Pamiętaj, że w cukrzycy soki owocowe nie są najlepszym pomysłem – ich wysoki indeks glikemiczny zwiększa poziom cukru we krwi, dlatego są one dobrym rozwiązaniem w niewielkich ilościach lub gdy czujesz spadek cukru. Szklanka soku pomarańczowego to aż 20 g węglowodanów!
Lepiej sięgać po soki warzywne lub łączyć owocowe z warzywnymi, pijąc np. sok warzywny w połączeniu z grejpfrutem (wtedy nadal ma on niski indeks glikemiczny).

Przygotowuj więc soki warzywne z warzyw, które nie podnoszą gwałtownie glikemii. Należą do nich m.in. brokuły, marchewki, pomidory, ogórki, szpinak i wszystkie sałaty.

Zobacz przepis: Koktajl z buraków, szpinaku, jabłek i marchwi

Sklepowe pułapki, czyli napoje bez cukru, ale z cukrem (!)

Masz ochotę na sok, ale nie masz czasu lub ochoty na wyciąganie sokowirówki? Zostaje więc sok ze sklepu. Przecież jest napisane na opakowaniu, że „nie zawiera cukru”! Czy to oznacza, że po taki sok mogą sięgać osoby z cukrzycą? Niekoniecznie. Twoje wątpliwości rozwieje etykieta spożywcza. Zerknij na nią, aby sprawdzić zawartość węglowodanów. Można się zdziwić, prawda? Napoje czy soki bez cukru najczęściej nie zawierają sztucznych cukrów (np. sacharozy), za to w składzie mają naturalne cukry z owoców, a te są najszybciej wchłaniane. Po wypiciu takiego słodkiego płynu glikemia szybuje w górę.

Domowe sposoby na orzeźwienie

Umiesz sobie wyobrazić lato bez kompotu? Na szczęście nie musisz. Kompot możesz posłodzić słodzikiem (np. ksylitolem). Pragnienie bardzo dobrze gasi rabarbar, a przy okazji wspomaga pracę układu krążenia, dostarcza błonnika i kwasu foliowego. Nie jest polecany osobom z kamicą szczawianową z uwagi na zawartość kwasu szczawiowego.

Jak lato to lemoniada! Taka domowej roboty – wystarczy woda, cytryna, mięta i gotowe. Jeśli chcesz ją osłodzić, użyj słodzika. Najlepiej nawadnia pita małymi łyczkami, systematycznie w ciągu dnia. Przyjemniej smakuje pita ze słoika ze słomką w wieczku – takie pomysłowe „szklanki” znajdziesz teraz niemal w każdym sklepie.

Czego unikać, żeby się nie odwodnić?

Po pierwsze – alkoholu! Nie tylko nie gasi pragnienia, odwadnia (zabiera grupę „OH” z wody), ale przede wszystkim rozregulowuje glikemię. Szybko przenika do krwi, hamuje wytwarzanie glukozy w wątrobie i przyczynia się do hipoglikemii. Ma też dużo kalorii, więc picie z umiarem i zachowanie środków ostrożności jest tutaj wskazane.

Przeczytaj więcej: Czy diabetyk może pić alkohol?

Po drugie – kawy i herbaty. Oba napoje działają moczopędnie. Każda kolejna wizyta w toalecie to utrata wody z organizmu. Poza tym sięgając po nie tracisz potas, magnez i żelazo. Szkoda zaburzać równowagę elektrolitową tak ważną podczas upałów. I jeszcze jedno: kofeina (a w herbacie jej odmiana – teina) zaburza metabolizm glukozy i zwiększa insulinooporność.

Przeczytaj też: Kawa dla diabetyka – pomaga czy szkodzi?