Truskawki – najzdrowsze owoce dla diabetyka

Świeże, aromatyczne, orzeźwiające… Trudno wyobrazić sobie lato bez smaku truskawek. Dlaczego te czerwone owoce nie tylko można, ale wręcz trzeba spożywać przy cukrzycy? Sprawdź, dlaczego truskawki są mile widziane w diecie każdego diabetyka.

Owoce w diecie diabetyka – nie wszystkie wskazane

Niektóre owoce zawierają sporo węglowodanów, dlatego mogą zwiększać poziom cukru we krwi. Dla przykładu, w jednym bananie mamy 30 g węglowodanów, w mango jest ich aż 50 g. Truskawki zawierają mniej węglowodanów niż inne owoce. W niewielkiej filiżance pełnej truskawek znajduje się jedynie 11 g węglowodanów, w tym prawie 3 g wartościowego błonnika.

Fruktoza, w przeciwieństwie do innych węglowodanów, nie powoduje znacznego wzrostu stężenia glukozy we krwi. Za to spożywana w nadmiarze zaburza gospodarkę węglowodanową w organizmie – powoduje wtedy nagłe zmiany poziomu insuliny i glukozy we krwi. U zdrowych osób przyczynia się do rozwoju insulinooporności i cukrzycy typu 2.

Fruktoza nie trafia do krwioobiegu, ale ulega rozkładowi w wątrobie. Zostaje tam przetworzona w tłuszcze i glikogen. Efektem ubocznym tego procesu jest kwas moczowy, który w nadmiarze przyczynia się do miażdżycy i stwardnienia tętnic.

Wysoka zawartość fruktozy w diecie zwiększa ciśnienie krwi, poziom cholesterolu i trójglicerydów, które w cukrzycy powinny być pod kontrolą, inaczej prowadzą do rozwoju powikłań, takich jak zawał czy udar mózgu.

Przeczytaj też: Leczą i tuczą – owoce pod kontrolą

Czy wobec tego musisz rezygnować ze spożywania owoców w cukrzycy? W końcu, poza fruktozą, zawierają same cenne składniki. Są bombą witaminową, składników mineralnych i szczególnie cennego dla diabetyków błonnika, a ich różnorodność smaków sprawia, że chętnie po nie sięgamy, zwłaszcza latem.

Na szczęście rozwiązaniem jest mierzenie poziomu cukru po spożyciu owoców (wtedy dowiesz się, jak konkretny owoc wpływa na Twoją glikemię) oraz trzymanie się zasady złotego środka, czyli ograniczanie ich spożycia i wybieranie gatunków, które nie podnoszą glikemii. Do pysznych owoców, bezpiecznych dla diabetyka, należą m.in. truskawki.

Dlaczego jedzenie truskawek nie wpływa na glikemię?

Truskawki mają niski indeks glikemiczny – to również dobra wiadomość dla osób z cukrzycą. Dlaczego? Jako diabetyk zwracasz uwagę nie tylko na ilość węglowodanów w pożywieniu, ale interesuje Cię też ich rodzaj. Niektóre węglowodany szybko się uwalniają, przez co gwałtownie podnoszą glikemię. Dlatego żywność, która je zawiera, ma wysoki indeks glikemiczny (są to m.in. owoce tropikalne czy soki owocowe). Produkty te utrudniają kontrolę poziomu cukru we krwi, powodują częstsze hiperglikemie, dlatego zaleca się spożywanie produktów o średnim, a najlepiej niskim indeksie glikemicznym. Wtedy węglowodany powoli przenikają do krwi i nie powodują nagłych, trudnych do opanowania, skoków glikemii.

Sprawdź: Dieta diabetyka – indeks glikemiczny w praktyce

Truskawki – bogactwo przeciwutleniaczy, a wśród nich…

W tych orzeźwiających owocach kryje się mnóstwo naturalnych związków, zwanych przeciwutleniaczami. Dieta bogata w te związki pomaga zapobiegać cukrzycy typu 2, która często rozwija się wraz z wiekiem. Nawet u osób ze zdiagnozowaną cukrzycą, przeciwutleniacze chronią przed rozwojem powikłań, szczególnie związanych z układem krążenia. Wśród tysięcy przeciwutleniaczy znajduje się jeden o wyjątkowo cennych właściwościach dla osób z cukrzycą.

Słyszałeś o fizetynie? To dzięki niej truskawki uchodzą za jedne z najzdrowszych pokarmów dla diabetyków. Fizetyna jest przeciwutleniaczem o bardzo silnym działaniu. Na tyle silnym, że łagodzi objawy cukrzycy. Doktor nauk medycznych, David Shubert, nazwał fizetynę „lekiem, który zapobiega zarówno komplikacjom nerkowym, jak i mózgowym, które pojawiają się w cukrzycy typu 1”. Flawonoidy w roślinach działają jak filtr przeciwsłoneczny – chronią liście i owoce przed atakiem insektów. Między innymi z tego powodu dietę śródziemnomorską, bogatą w warzywa i owoce, uważa się za dietę zdrowotną.

Uczeni zaobserwowali, że fizetyna zmniejsza obrzęk nerek charakterystyczny dla nefropatii cukrzycowej w cukrzycy typu 1. Badania przeprowadzone na gryzoniach potwierdziły również, że włączenie truskawek do diety myszy zmniejsza ryzyko wystąpienia retinopatii cukrzycowej (zwyrodnienia siatkówki oka), oraz neuropatii (upośledzenia układu nerwowego, najczęściej objawiającego się drętwieniem kończyn).

Naukowcy zauważyli też, że u myszy spożywających fizetynę obniżył się poziom cukru we krwi i w mózgu, który jest związany z białkami znanymi jako AGE. Zmniejszeniu poziomu tych białek towarzyszyła zwiększona aktywność enzymu glioksylaza 1. Taka zależność sprzyja usuwaniu toksycznych prekursorów białek AGE. Fakt ten rzuca nowe światło na powstawanie powikłań cukrzycowych. Dostarcza dowodów na to, że wysoki poziom białek AGE we krwi wiąże się z występowaniem mnóstwa komplikacji zdrowotnych w cukrzycy.

Urozmaicaj letnią dietę o truskawki

Nie czekaj więc aż minie sezon na truskawki! Dodaj te soczyste owoce do porannej porcji owsianki, zmieszaj je z niskokalorycznym jogurtem naturalnym (zamiast tłustej śmietanki) lub poeksperymentuj ze smakami i dodaj truskawki do sałatki z kurczakiem. Truskawki zanurzone w ciemnej czekoladzie to fantazyjny deser dla diabetyków, który zaspokoi ochotę na coś słodkiego bez wyraźnego wpływu na poziom cukru we krwi. Spożywane owoce powinny dostarczać nie więcej niż 15 g węglowodanów, dlatego optymalną porcją są 2 szklanki truskawek.

Sprawdź nasze przepisy na dania z truskawkami dla diabetyków:

Makaron z truskawkami i twarogiem
Placki z lodami czekoladowo-truskawkowymi
Koktajl truskawkowy