Lody dla diabetyka – słodka pokusa pod kontrolą

Sezon na lody już można uznać za otwarty. Wkrótce ustawią się po nie długie kolejki. Jeśli też masz ochotę pokusić się na ten orzeźwiający deser, wybierz lody, które nie odbiją się na Twoim poziomie cukru we krwi ani na wadze.

Lody dla diabetyka – kalorie i skład pod lupą

Trudno wyobrazić sobie lato bez lodów. Ze wszystkich słodyczy to właśnie lody wydają się najbardziej dietetyczne. Choć niektóre ich rodzaje faktycznie mają mniej kalorii, to dla diabetyków liczy się również skład, przede wszystkim zawartość cukrów prostych i tłuszczów. Znając te proporcje, łatwiej dostosujesz ilość insuliny, przewidzisz ich wpływ na glikemię, a przy okazji wybierzesz lody o zdrowszym składzie.
W przypadku lodów przemysłowych, kupowanych w sklepie – przeczytaj etykietę spożywczą. Wybierając się do lodziarni, wcześniej zapoznaj się z tabelami kalorii i wartości spożywczych. Niektóre lodziarnie sprzedają lody dla diabetyków – mniej tłuste, bez zawartości cukrów prostych.

Sprawdź też: Chcesz się zdrowo odżywiać? Czytaj etykiety spożywcze

Sorbety czy lody mleczne – co wybrać?

Być może w pierwszej kolejności przyszły Ci do głowy sorbety. W końcu to lody wodne, więc wydają się najrozsądniejszym wyborem. Poza wodą składają się również z wsadu owocowego i cukru. Owszem, mają mniej kalorii niż lody mleczne, za to zawierają więcej cukrów prostych, które bardzo szybko podnoszą stężenie glukozy we krwi.

Pamiętaj, że im bardziej kwaśne owoce, tym więcej cukrów prostych w lodach.

Sorbety przemysłowe, w odróżnieniu od produkowanych naturalnie, mogą składać się ze śladowych ilości owoców lub soku owocowego, mają też sztuczne dodatki wzmacniające smak, kolor i aromat, a także syrop glukozowo-fruktozowy.
Z kolei lody produkowane tradycyjnie zazwyczaj zawierają sporo cukrów prostych oraz tłuszczów pochodzenia zwierzęcego, które nie tylko przyczyniają się do wahań glikemii, ale też podwyższają cholesterol. Dlatego najlepiej spożywać je z umiarem, a przy podwyższonej masie ciała – unikać.

Które więc lody wybrać?

Najlepsze lody dla diabetyka to lody, które zawierają białko albo niewielką ilość tłuszczów. Taki skład sprawi, że żołądek wolniej się opróżni, trawienie również przystopuje, a tym samym węglowodany wolniej się wchłoną. Dzięki temu poziom cukru we krwi nie poszybuje gwałtownie w górę.

Sporo zależy również od dodatków, czyli wafelka, polewy, bakalii, posypek czy np. bitej śmietany. Potrafią kilkukrotnie zwiększyć kaloryczność lodów, jak też przyczynić się do wahań glikemii. Dlatego lody bez zbędnych dodatków, w pucharku lub samym wafelku to deser, na który możesz sobie pozwolić.

Lody dla diabetyka – w jakiej ilości i kiedy spożywać?

Dla kontroli glikemii i wagi ważna jest również ilość spożywanych lodów. Nawet te mniej tłuste spożyte w nadmiarze mogą przyczynić się do nieprawidłowych poziomów cukru i insulinooporności po posiłku. Sięgaj więc po porcje, które nie przekroczą liczby wymienników-węglowodanowych (WW) na konkretny posiłek. Aby nie rozregulować glikemii, najlepiej zjedz lody po głównym posiłku.

Jak widzisz, lody mogą być pyszną przekąską dla diabetyków, którzy kontrolują cukrzycę i swoją masę ciała. Nie tylko schłodzą w upalne dni, ale też rozpieszczą podniebienie. Jeśli mimo wszystko sięgasz po nie z wyrzutami sumienia, zadbaj o mały spacer po deserze. Wyjdzie on na dobre Twojej glikemii, a przy okazji pomoże spalić kalorie.

Przeczytaj też: Spacer dobry na wszystko