Diabetyk i stres egzaminacyjny

Na samą myśl o zbliżającym się egzaminie zjadają Cię nerwy? Stres może negatywnie wpłynąć nie tylko na wynik egzaminu, ale też na poziom cukru we krwi. Dowiedz się wcześniej, jak zachować spokój, gdy czekają Cię ważne zaliczenia.

Jak stres szkodzi cukrzycy?

Stres to dla Twojego organizmu sygnał alarmowy. Komórki tłuszczowe zaczynają gromadzić zapasy, rośnie ciśnienie, serce bije szybciej, oddech również przyspiesza. W stanie mobilizacji wytwarzają się hormony stresu. Niektóre z nich wpływają na pracę wątroby, w której magazynuje się glikogen. Wątroba potrzebuje przetworzyć cukier złożony na prosty. Aby tak się stało, konieczna jest zdrowa trzustka, w której wydzielane są insulina i glukagon – dwa hormony niezbędne w tym procesie. Pierwszy wiąże glukozę w glikogen, drugi w stresującej sytuacji rozbija glikogen w glukozę. Niestety zaburzona praca trzustki w cukrzycy uniemożliwia właściwą reakcję Twojego organizmu na stres. Hormony stresu są pompowane do krwi bez przerwy, co na dłuższą metę spowoduje wzrost poziomu cukru we krwi.

Zwiększone stężenie glukozy we krwi, czyli hiperglikemia, to najczęstszy objaw stresu u diabetyków. Ale konsekwencji jest znacznie więcej. W stresie trudniej przychodzi zarządzanie cukrzycą. W takim stanie możesz czuć się przytłoczony, zmęczony lub zobojętniały na to, co się dzieje wokół. Wtedy maleją chęci do regularnego sprawdzania poziomu cukru we krwi, przygotowywania zdrowych posiłków czy przyjmowania leków o właściwej porze. Szkoda z tego powodu zaprzepaścić dotychczasowe starania.

Dlatego zanim stres przejmie nad Tobą kontrolę, dowiedz się, jak opanować emocje. Taka wiedza przyda Ci się, gdy staniesz przed komisją egzaminacyjną, a także w każdej innej, potencjalnie stresującej sytuacji.
Oswoić stres przed egzaminami

Nie czekaj na ostatnią chwilę, aby rozprawić się ze stresem. Jeśli wcześniej się zrelaksujesz to łatwiej przyswoisz wiedzę, a także unikniesz częstych wahań glikemii, które rozpraszają od nauki. Poznaj sprawdzone, proste techniki radzenia sobie ze stresem.

• Naukę zaczynaj od trudniejszych zagadnień, potem zajmij się łatwiejszymi. Na końcu powtórz te trudniejsze.

• Przyswajanie wiedzy przeplataj z przyjemnościami, np. wybierz się na spacer.

• Połóż się wcześniej spać. W nocy i tak niewiele przyswoisz, a rano trudniej będzie o koncentrację.

• Przed spaniem przewietrz pokój, zadbaj o chłodną temperaturę i zaciemnienie pomieszczenia.

• Na godzinę przed położeniem się do łóżka nie korzystaj z urządzeń mobilnych, które pobudzają mózg do aktywności i utrudniają zaśnięcie.

• Na śniadanie zjedz posiłek z węglowodanów złożonych, białek i kwasów omega-3.

• Wyjdź z domu z odpowiednią rezerwą czasową, aby nie wywoływać niepotrzebnego stresu związanego ze spóźnieniem.

• Jeśli w stresie wzrasta zapotrzebowanie na insulinę, zwiększ bazę o 50-100%. Gdy jesteś na penach, zwiększ nieznacznie dawkę analogu albo insuliny krótkodziałającej przy ostatnim posiłku. Wcześniej skonsultuj się z lekarzem prowadzącym cukrzycę.

• Gdy poczujesz, że stres przejmuje nad Tobą kontrolę, zacznij głęboko i powoli oddychać.

Warto wiedzieć: egzaminacyjne przywileje diabetyka
Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia umożliwia korzystanie ze sprzętów medycznych i leków podczas egzaminu, a także wydłużenie czasu samego egzaminu. Podstawą do wydłużenia czasu jest również opinia z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Pamiętaj, że dłuższy czas na wykonanie zadań oznacza zdawanie egzaminu w osobnym pomieszczeniu. Niektórych diabetyków to dodatkowo stresuje, dlatego rezygnują z takiej możliwości.

Pozwól sobie odpocząć przed egzaminem, a Twój umysł oraz glikemia odwdzięczą się sprawnym działaniem.

Przeczytaj też: 5 skutecznych sposobów na ograniczenie stresu