Sól w diecie diabetyka: czym ją zastąpić?

Jeśli masz cukrzycę to jesteś bardziej narażony na rozwój nadciśnienia. Za dużo soli w diecie przyczynia się do wzrostu ciśnienia krwi. Sprawdź, czym zastąpić sól w potrawach i nadal cieszyć się ich wyrazistym smakiem.

Sól na stole – zbędny dodatek

Według mądrości ludowych rozsypanie soli przynosi nieszczęście. Idąc za argumentami lekarzy i naukowców – rozsypanie jej na potrawach to zła przepowiednia dla zdrowia. Co prawda, główny składnik soli, czyli sód, jest potrzebny do normalnego funkcjonowania organizmu, ale dostarczasz go w wystarczającej ilości bez użycia solniczki. Znajduje się on np. w pieczywie, wędlinach, serach czy wszelkich półproduktach. Producenci przesadzają z solą, aby podkreślić smak, przedłużyć datę ważności, a także tanim sposobem zwiększyć wagę produktu.

Nadmiar sodu zaburza naturalną równowagę organizmu, przyczyniając się m.in. do nadciśnienia tętniczego, kamicy nerkowej, nowotworu żołądka i osłabienia kości. Czego zatem używać zamiast soli lub po co sięgać, gdy chcesz sól ograniczyć?

3 zdrowe alternatywy dla soli kuchennej

1. Gomasio, czyli sól sezamowa

To aromatyczna przyprawa, łatwa do samodzielnego przygotowania. Wystarczy w odpowiednich proporcjach wymieszać nasiona sezamu z solą (z przewagą sezamu). Najlepiej wybrać sól himalajską, która pomaga uregulować ciśnienie krwi i poziom cukru. Dobrze sprawdzi się również sól morska nieoczyszczona, gdyż jest bogata w magnez, wapń i żelazo. Smak mieszanki przypraw urozmaici dodanie kminku lub siemienia lnianego. Zwykły sezam z powodzeniem zastąpi jego czarna, zdrowsza odmiana, choć każdy rodzaj sezamu przyczynia się do obniżenia poziomu cholesterolu, poprawy pracy serca, mózgu i usprawnienia przemiany materii. Tak przygotowana mieszanka pasuje do ryżu, dań mięsnych, pasztetów, gotowanych warzyw, kasz i ryb. To świetna alternatywa także dla popularnych mieszanek typu vegeta.

2. Sól o obniżonej zawartości sodu

Znajdziesz ten produkt na stoiskach ze zdrową żywnością. W smaku nie różni się niczym od tradycyjnej soli, za to zawiera o 25-50% mniej sodu niż sól kuchenna. Zastępują go zwiększone proporcje magnezu i potasu. To związki szczególnie przydatne dla osób z nadciśnieniem tętniczym. Przyjmują oni leki moczopędne, które wypłukują te cenne pierwiastki. Jeśli masz problemy z nerkami, uważaj na sól z podwyższoną zawartością potasu, gdyż przy zaburzeniach pracy nerek, poziom potasu we krwi jest wysoki.

3. Zioła i warzywne przyprawy

Świeże i suszone zioła podkreślają smak potraw bez konieczności sięgania po chlorek sodu. Omijaj z daleka gotowe mieszanki warzywne – zawierają mnóstwo soli. Przy minimalnym wysiłku zyskasz nie tylko pełnię smaku, ale też korzyści zdrowotne dla organizmu. Oto kilka ziołowo-warzywnych substytutów soli:

do drobiu: rozmaryn, szałwia, anyż, tymianek, pietruszka, papryka, czosnek, pieprz;
do wieprzowiny: majeranek, kolendra, rozmaryn, czosnek, oregano, pieprz;
do jagnięciny: tymianek, pieprz, mięta;
do ryb: anyż, kolendra, pietruszka, tymianek, czosnek, koper, pieprz, szałwia z kilkoma kroplami cytryny;
do warzyw: szczypiorek, oregano, bazylia, pietruszka, rozmaryn, pieprz, czosnek, koper;
do sałatek: kwiaty nasturcji i nagietka, ocet winny, jabłkowy, sok z cytryny;
do zup i sosów: tymianek, oregano, liść laurowy, bazylia.

Sprawdź też: Zioła korzystne dla diabetyków i Najzdrowsze przyprawy dla diabetyka

Badania wskazują, że już po ok. 2 tygodniach Twój organizm przyzwyczai się do smaku niesolonych potraw. Stosowanie innych przypraw wydobędzie z dań całkiem nowe, nieznane Ci wcześniej smaki. Za taką zmianę podziękują Ci nie tylko kubki smakowe, ale cały organizm.