Krokomierz zadba o zdrowie diabetyków

Aktywność fizyczna obniża poziom cukru we krwi i zwiększa wrażliwość na insulinę. Większość diabetyków wie o tym, jednak na świadomości się kończy. Jeśli nie jesteś fanem sportów lub masz inne opory, by ruszyć się z kanapy – nic straconego! Zacznij od liczenia kroków…

Już pół godziny dziennie wysiłku fizycznego ogranicza ryzyko rozwoju chorób sercowo-naczyniowych i nadciśnienia, a regularne spacery zmniejszają śmiertelność diabetyków z cukrzycą typu 2 aż o 40%! Mimo wszystko, ludzie nadal nie ruszają się tyle, co powinni. Czy należysz do tej grupy? Nie martw się – nie musisz wykupywać karnetu na siłownię, wystarczy zacząć od drobnych zmian.

Zobacz też: Spacer dobry na wszystko, czyli krok do lepszego zdrowia

Więcej kroków – tani lek na cukrzycę

Najnowsze badania, przeprowadzone przez grupę naukowców z Montrealu, udowadniają, że przepisanie przez lekarza liczby kroków, poprawia stan zdrowia diabetyków z cukrzycą typu 2 i osób z nadciśnieniem tętniczym. Chodzenie z krokomierzem zwiększa liczbę kroków o 20% dziennie, co przekłada się na niższy poziom cukru we krwi i mniejszą insulinooporność.

Badanie przeprowadzono na 364 pacjentach, których monitorowało 74 lekarzy. Niektórych leczono tradycyjnie, a części z nich przepisano konkretną liczbę kroków oraz wyposażono w pedometr, czyli krokomierz. Gdy upłynął rok, pacjenci wyposażeni w krokomierz pokonywali dziennie o 1200 kroków więcej. Poza tym, u osób z cukrzycą typu 2 zaobserwowano spadek stężenia glukozy we krwi i większą wrażliwość na insulinę. Wszystko dzięki niewielkiej zmianie – monitorowaniu własnych kroków.

Badacze chcą zachęcić środowisko medyczne do przepisywania aktywności fizycznej na receptę i traktowania jej jako nieodłącznej części zaleceń zdrowotnych.

Krok po kroku do powstrzymania rozwoju cukrzycy

Przepisanie kroków na receptę to tania i skuteczna strategia przeciwko rozwojowi cukrzycy typu 2 i walce z nadciśnieniem. Zastosowanie jej w praktyce przychodzi łatwiej tym, którzy mają problem ze zmianą swoich nawyków. Krokomierz ułatwia monitorowanie ruchu osobom, które nie uprawiają aktywności fizycznej w trybie ciągłym – nie biegają czy nie chodzą na siłownię. Śledzenie postępów mobilizuje do większego wysiłku.

Aby odczuć korzyści dla zdrowia, należy przejść co najmniej 10 tysięcy kroków dziennie. Ci, którzy chodzą mniej niż 5 tysięcy kroków znajdują się w grupie większego ryzyka nadciśnienia i cukrzycy typu 2.

Przeczytaj też: Trener w kieszeni – aplikacje dla aktywnych diabetyków

Jeśli stosowanie się do zaleceń lekarza połączysz ze zdrową dietą, regularną samokontrolą cukrzycy, a do tego zadbasz o większą dawkę ruchu – zobaczysz, że zdrowie jest w Twoich rękach.