Czy osoby z cukrzycą mogą jeść miód?

Spożycie cukru powoduje nagły wzrost stężenia glukozy we krwi, przez co utrudnia kontrolowanie cukrzycy. Głównie dlatego diabetycy ograniczają jego konsumpcję oraz stosują zamienniki. Czy miód – naturalny słodzik znany z właściwości leczniczych – sprawdzi się w tej roli?

Ludzie sięgają po miód od setek tysięcy lat. Nie tylko z uwagi na jego słodki smak, ale też korzyści dla zdrowia. Miód działa m.in. antybakteryjnie, poprawia odporność, pamięć, wzmacnia serce, pobudza krążenie mózgowe. Mimo wszystko składa się przede wszystkim z węglowodanów i cukrów prostych – glukozy i fruktozy, które są gwałtownie wchłaniane do krwioobiegu bezpośrednio z jelita cienkiego. Czy wobec tego miód jest zdrowszym zamiennikiem cukru?

Porównanie – miód czy cukier?

Proces powstawania miodu to wspólny wysiłek, który wymaga od pszczół skonsumowania nektaru, przetrawienia go i wielokrotnego zwrócenia pokarmu. Z tego względu właściwości odżywcze miodu zależą od nektarów dostępnych wokół ula.
W przeciwieństwie do cukru, miód nie jest czystym cukrem prostym. Zawiera śladowe ilości wody, wiele witamin i minerałów, w tym prawie 200 substancji, przede wszystkim przeciwutleniaczy, które chronią przed rozwojem takich chorób jak cukrzyca, miażdżyca czy udar mózgu. Spożywanie miodu działa też przeciwzapalnie, obniża poziom cholesterolu i ciśnienie krwi.

Indeks glikemiczny (IG) waha się zależności od rodzaju miodu.

Wyniki eksperymentalnych badań dotyczących wpływu spożycia miodu na poziom glukozy we krwi są nieco lepsze niż w przypadku cukru. Chociaż spożycie 75 g miodu w grupie zdrowych ochotników spowodowało wzrost stężenia glukozy oraz insuliny w ciągu 2 godzin, to spożycie zwykłego cukru podniosło oba wskaźniki znacznie wyżej. Tak samo w przypadku osób z cukrzycą typu 1 i 2 – miód miał mniejszy wpływ na poziom cukru we krwi niż glukoza w czystej postaci czy cukier stołowy.

Podsumowując: miód powoduje skoki glukozy we krwi natychmiast po spożyciu, ale po 60 minutach poziom spada o wiele szybciej niż w przypadku zwykłego cukru.

Zdaniem eksperta
„Ogólnie rzecz biorąc, nie ma żadnych zalet zastępowania cukru miodem. Oba wpływają na poziom glukozy we krwi. Miód jest słodszy od granulowanego cukru, więc można użyć go w mniejszej ilości. Ale w rzeczywistości miód ma nieco więcej węglowodanów i kalorii w łyżeczce do herbaty niż granulowany cukier. Dlatego mniejsza ilość miodu niż cukru wcale nie gwarantuje spożycia mniejszej ilości węglowodanów i kalorii. Jeśli wolisz smak miodu, użyj go, ale tylko w ograniczonych ilościach. Pamiętaj, aby policzyć węglowodany jako część planu żywienia w cukrzycy” – radzi dr Maria Regina Castro, endokrynolog z Mayo Clinic.

Spożycie miodu w cukrzycy – kwestia indywidualna

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy diabetycy powinni spożywać miód. Każda osoba z cukrzycą znajduje się w innej sytuacji, dlatego organizmy różnie reagują na spożycie miodu. Nawet, jeśli wyniki badań z wykorzystaniem miodu w zarządzaniu cukrzycą brzmią obiecująco, to ich wyniki są niespójne, a same badania – niepogłębione.
Jeśli dobrze kontrolujesz cukrzycę, nie masz nadwagi i poza tym jesteś zdrowy, to prawdopodobnie rozsądne używanie miodu jako zamiennika cukru będzie korzystne. Warto zapamiętać, że ciemny miód jest bardziej pożywny. Mimo wszystko miód to też rodzaj cukru, przez co wpływa na stężenie glukozy we krwi. Toteż przy jego spożyciu wskazana jest ostrożność oraz monitorowanie glikemii.

Przeczytaj też:

Cukier, czyli słodki wróg zdrowia
Zamień biały cukier na ksylitol
Stewia – alternatywa dla cukru