11 zasad suplementacji witamin w cukrzycy

W skład zbilansowanej diety wchodzą nie tylko właściwe proporcje węglowodanów, białek i tłuszczy. Równie ważne dla zdrowia są witaminy. Jeśli poza pożywieniem dostarczasz je organizmowi także w suplementach, to sprawdź, czy na pewno wiesz, jak stosować witaminy.

Powszechnie uważa się, że przy suplementowaniu preparatów witaminowych nie obowiązują żadne reguły. Z takim podejściem można sobie bardziej zaszkodzić niż pomóc. Zanim sięgniesz po witaminy zobacz, kiedy, z czym i jak je przyjmować, aby naprawdę zadziałały.

1. Suplementację witamin skonsultuj z lekarzem: każdy organizm ma inne potrzeby. Osoba starsza ma inne zapotrzebowanie niż młody, aktywny sportowo człowiek. Nie bez znaczenia są też dawki – zarówno niedobór, jak i nadmiar witamin są szkodliwe dla zdrowia. Skuteczność terapii zależy również od tego, jakich zasad się trzymasz przy spożywaniu witamin. Czy wiesz, o jakiej porze najlepiej przyjąć konkretny rodzaj witamin? Kiedy lepiej się wchłaniają?

2. Uważnie wybieraj suplementy: zamiast witamin sztucznie syntetyzowanych wybieraj preparaty z naturalnych źródeł, sięgaj po witaminy wieloskładnikowe, np. witaminę C z ekstraktem z dzikiej róży.

3. Witamin nie dodawaj do gorących potraw ani płynów: spożyte wraz z używkami wejdą w reakcję chemiczną, w wyniku której powstaną groźne złogi, trucizny oraz kamienie w wątrobie i nerkach. W najlepszym wypadku podrażnisz śluzówkę żołądka, a witaminy się nie wchłoną.

4. Zażywanie witamin na czczo to poważny błąd: prowadzi do powstawania złogów substancji w naczyniach krwionośnych, stawach, tkance łącznej, skórze i wątrobie. Tak samo działa spożycie witamin w zbyt dużych odstępach od jedzenia i picia.

5. Przed, w trakcie czy po posiłku? Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (D, K, A, E) zaleca się przyjmować po posiłku, rozpuszczalne w wodzie (C, B1, B2, B3, B4, B12) – przed jedzeniem. Witaminy w postaci tabletek, kapsułek lub syropu lepiej się wchłaniają spożywane podczas posiłków. Każdorazowo należy zapoznać się z informacjami na ulotce preparatu.

6. Nie spożywaj witamin przed snem: niektóre potrafią działać pobudzająco. Dlatego, jeśli chcesz się wyspać, nie łykaj ich przed snem, szczególnie witamin z grupy B, które stymulują układ nerwowy.

7. Suplementacja witaminy B i C: te witaminy do wchłonięcia potrzebują obecności bioflawonoidów zawartych w owocach cytrusowych. Dlatego najlepiej zażywać je wraz ze świeżo wyciśniętym sokiem cytrynowym lub z pomarańczy. Inną metodą jest jednoczesne spożycie owocu bądź warzywa.

Stosujesz witaminę C i zwiększył się poziom cukru?
Cukier jest w normie. To paski od niektórych glukometrów mogą błędnie odczytywać pomiar. Wszystko dlatego, że molekuły witaminy C i glukozy są do siebie zbliżone. Paski wskazujące tylko poziom glukozy pokażą prawidłowe stężenie glukozy.

8. Witamina D, K2 i wapń – nierozłączne trio: Zażywanie wapnia i witaminy D na wzmocnienie kości powinno uwzględniać spore dawki witaminy K2. Te trzy składniki działają jak elementy układanki – bez któregokolwiek z nich będzie ona niekompletna, a cele terapii nie zostaną osiągnięte. Witamina K2 skieruje wapń do kości i zapobiegnie miażdżycy.

Przeczytaj też: Zastąp słońce witaminą D

9. Suplementy i błonnik witalny – niebezpieczeństwo niedożywienia: błonnik witalny i inne preparaty oczyszczające jelita mają silne działanie. Zażycie witamin równocześnie z takimi preparatami lub zaraz po nich, skutkuje wypłukaniem suplementów z organizmu. Dlatego, jeśli regularnie przyjmujesz błonnik witalny, zrób godzinę przerwy między preparatami oczyszczającymi a posiłkami i suplementacją. Inaczej może dojść nawet do niedożywienia.

10. Suplementacja witamin D, K, A, E: pamiętaj, aby zażywać je w towarzystwie tłuszczy, w których się rozpuszczają. Największą wchłanialność zapewniają dobrej jakości oleje zimnotłoczone.

11. Trzymaj się zalecanych dawek: witaminy też można przedawkować. Hiperwitaminoza powoduje m.in. odwapnienia kości i zaburzenia pracy serca. Zwiększenie dawki powinno mieć miejsce wyłącznie na polecenie lekarza.

Poznaj przyczyny niedoborów witamin w cukrzycy.