Jak przestać szukać wymówek przed aktywnością fizyczną?

Wysiłek fizyczny leczy cukrzycę. Mimo wszystko sama świadomość korzyści to często za mało, aby dokonać zmian. Jeśli wiesz, że sport to zdrowie, ale wciąż znajdujesz powody, aby odłożyć trening na później, to czytaj dalej. Podpowiadamy, jak pokonać przeszkody na drodze do aktywnego trybu życia.

Regularna aktywność fizyczna pomaga opanować cukrzycę: normuje poziom cukru we krwi, poprawia ciśnienie tętnicze i pracę układu pokarmowego, zmniejsza też zapotrzebowanie na insulinę. Dzięki ćwiczeniom chronisz organizm przed rozwojem groźnych powikłań cukrzycowych. Mimo wszystko wielu diabetyków znajduje powody, które usprawiedliwiają niski poziom aktywności fizycznej. Jedyną realną wymówką przed uprawianiem niektórych sportów są powikłania na tyle rozwinięte, że lekarz sam odradza większą aktywność fizyczną. Ale najpopularniejsze wymówki dotyczą znacznie prostszych powodów.

1. Nie mam czasu

W takim razie pomyśl, jak lepiej się zorganizować. Wcześniejsza pobudka albo oddelegowanie obowiązków pozwolą znaleźć 30 min. co najmniej 3 razy w tygodniu. Tyle powinien zajmować umiarkowany wysiłek fizyczny, który jest wskazany w cukrzycy. Sporządź plan treningowy – ułatwi Ci efektywniejsze zarządzanie czasem. A może prawdziwy powód braku aktywności tkwi gdzie indziej?

Sprawdź, ile korzyści daje diabetykom uprawianie nordic walking – sportu, który nie wymaga częstych treningów.

2. Jestem zmęczony

To naturalne, że po całym dniu pracy nie masz siły. Pomyśl o tym, że regularna dawka ruchu przerwie to błędne koło – odzyskasz energię potrzebną do codziennego funkcjonowania. Dobierz rodzaj aktywności dostosowany do Twojej kondycji. Za jakiś czas bez zadyszki wejdziesz po schodach i zabierzesz rodzinę na przejażdżkę rowerową, nie mając przy tym zakwasów. Sport wpłynie na lepszą pracę całego organizmu. Dotlenisz mózg, a endorfiny będą uwalniać się przez cały dzień.

Często czujesz się zmęczony? Sprawdź czy to nie zespół przewlekłego zmęczenia, który jest wynikiem powikłań cukrzycowych.

3. Obawiam się hipoglikemii

O swoich obawach poinformuj lekarza prowadzącego. Wspólnie ustalicie schemat insulinoterapii, który zapobiegnie epizodom niedocukrzenia. W trakcie treningu miej zawsze przy sobie coś słodkiego oraz informację medyczną o tym, że chorujesz na cukrzycę. Wkrótce zaobserwujesz, że systematycznie uprawiany sport zmniejszy zapotrzebowanie na insulinę.

Sprawdź, jak nosić alert medyczny.

4. Nie lubię ćwiczyć

Jeśli sport oznacza dla Ciebie katusze i masz ochotę zostać w łóżku zamiast poćwiczyć to prawdopodobnie nie znalazłeś jeszcze odpowiedniej formy wysiłku fizycznego. Zapomnij o wspomnieniach z lekcji WF. Pomyśl, co sprawia Ci przyjemność? Czy wolisz ruch na świeżym powietrzu czy ćwiczenia w domu? A może taniec? Zacznij małymi krokami. Eksperymentuj i ciesz się z bycia aktywnym.

Zobacz, jak znaleźć odpowiednią formę aktywności fizycznej w cukrzycy.

5. Sport jest drogi

Ile jest warte Twoje zdrowie? To inwestycja, która zwróci się z nawiązką. Poza tym uprawianie sportu nie musi oznaczać wydawania pieniędzy na specjalistyczny sprzęt czy karnety. Spacer do parku, wycieczka rowerowa czy poranna gimnastyka nic nie kosztują, wystarczą jedynie twoich chęci. Także joga jest formą aktywności fizycznej, która nie wymaga inwestowania w drogi sprzęt.

Zobacz też: 8 powodów, dla których warto ćwiczyć jogę mając cukrzycę.

6. Pogoda jest brzydka

Za gorąco? Za zimno? Za mokro? Wieje wiatr? Jeśli realizację celów uzależnisz od czegoś tak zmiennego jak pogoda, to utkwisz w punkcie wyjścia. Dla ćwiczących na siłowni czy w domu nie ma znaczenia pogoda za oknem. Jeśli jednak wolisz aktywność na świeżym powietrzu, wystarczy cieplej się ubrać. W razie naprawdę uciążliwej pogody, warto zaopatrzyć się w matę sportową i wykonać w domu proste ćwiczenia, które szybko pobudzą organizm do aktywności.

7. I tak mam wagę w normie

Szczupła sylwetka nie oznacza, że jesteś zdrowy. Na pewno lepiej wpływa na wrażliwość na insulinę i zmniejsza ryzyko powikłań. Ale sprawność fizyczna może pozostawiać wiele do życzenia. Poza tym schudnięcie i wyrównanie cukrzycy to nie jedyne korzyści z regularnej dawki ruchu. Uprawianie sportu jest sposobem na spędzanie wolnego czasu, rozwijanie różnych umiejętności i poznawanie nowych osób.

8. To za trudne – potrzebuję trenera personalnego

Brak wiary we własne siły skutecznie demotywuje. Dlatego wybierz formę aktywności fizycznej, która nie przerasta Twoich możliwości. Stawiaj sobie realistyczne cele. Znajdź grupę osób, z którymi razem będziesz ćwiczyć. Wsparcie osobistego trenera w wielu dyscyplinach jest nieocenione – pomoże Ci ćwiczyć efektywnie i robić postępy. Jeśli masz opory przed skorzystaniem z jego pomocy, wypróbuj aplikacje mobilne dla aktywnych diabetyków. Z nimi możesz obserwować rezultaty treningu, planować postępy i rywalizować ze znajomymi.

Odnalazłeś w którymś z punktów siebie? Znasz już rozwiązanie. Czas na pierwszy krok. Zrób go już dzisiaj. Jeśli potrzebujesz dodatkowej motywacji, przeczytaj wywiad z Anną Antkowiak – trenerką personalną, która zaczęła prowadzić aktywny, zdrowy styl życia dzięki cukrzycy.