Kupowanie warzyw i owoców – 5 mądrych zasad

Dieta w cukrzycy to nic innego jak stosowanie się do zaleceń zdrowego odżywiania. Posiłki powinny być bogate w błonnik pokarmowy, którego dostarczają m.in. warzywa. Warto też codziennie sięgać po owoce, choć w ograniczonej ilości. Wybieraj więc produkty świeże i nieprzetworzone. Gdzie zatem robić zakupy i na co zwracać uwagę?

Niestety chemii w pożywieniu nie da się całkowicie uniknąć. Za to można ją ograniczyć. Jeśli posiadasz działkę i sam uprawiasz na niej warzywa oraz owoce – wszystko w Twoich rękach. Jeśli nie, wystarczy poznać kilka sprawdzonych zasad, dzięki którym masz większe szanse na zakup sprawdzonych, świeżych produktów.

1. Zwracaj uwagę na wygląd

Uszkodzone warzywa czy owoce są siedliskiem drobnoustrojów. Nie kupuje się nawet tych lekko nadgnitych. Wybieraj więc produkty wyglądające zdrowo, które nie są nadgnite lub uszkodzone. Ważne, aby wyglądały naturalnie, ale nie zbyt idealnie oraz miały nieregularne kształty.

2. Wybieraj produkty sezonowe

Czyli odżywiaj się zgodnie z rytmem natury. Jeśli nasz klimat pozwala jeść pomidory latem, to jedz je właśnie wtedy. Wówczas masz pewność, że są apetyczne i zdrowe. Sezonowe warzywa i owoce mają znacznie więcej wartości odżywczych niż ich mrożone wersje czy przetwory. Dlatego najlepiej spożywać je na surowo.

3. Sprawdzaj źródło pochodzenia

Lepszym wyborem są produkty opisane – należy znać ich nazwę oraz kraj pochodzenia lub zapytać o to sprzedawcę. Warzywa i owoce krajowe są wartościowsze od sprowadzanych z daleka, które przed transportem należy dodatkowo zakonserwować.

4. Unikaj produktów przetworzonych

Te zapakowane, pokrojone i gotowe do spożycia nie tylko mają mniej wartości odżywczych, ale mogą być przetworzone. Jeśli sezon nie pozwala na zakup świeżych warzyw bądź owoców, lepiej kupić te w słoikach niż puszkach, a następnie je opłukać. Wnętrze puszki niebezpiecznie wpływa na jej zawartość.

5. Kupuj u świadomych sprzedawców

Co to oznacza? Nie zawsze warzywniak jest lepszym wyborem od zakupów w dyskoncie. Podobnie warzywa i owoce z supermarketów muszą spełniać normy systemu HACCP (zarządzania bezpieczeństwem żywności). Istotny jest kraj pochodzenia, sposób przechowywania, czy nie leżą w sklepie zbyt długo, nie są uszkodzone i czy mają specjalne certyfikaty. Produkty z certyfikatem EKO albo BIO Demeter są wolne od konserwantów i sztucznych nawozów.

Robiąc zakupy na lokalnym targowisku można przypuszczać, że produkty zawierają mniej chemii, bo przywożone są z pobliskiej wsi, a nie z zagranicy. Supermarket też może korzystać z produktów od lokalnych dostawców.

Inną alternatywą są kooperatywy spożywcze, czyli zorganizowane zakupy grupowe od lokalnych rolników. Coraz więcej osób zwraca uwagę na sposób uprawy. Większość produktów posiada certyfikat ekologicznej żywności. Są nie tylko smaczniejsze, ale też tańsze dzięki krótszemu łańcuchowi pośredników.
Tutaj znajdziesz listę kooperatyw spożywczych w swoim mieście: kliknij.

Dowiedz się więcej na temat zdrowego odżywiania w cukrzycy:

Dieta cukrzycowa – piekielnie trudna czy piekielnie zdrowa,

Cała prawda na temat spożywania owoców w cukrzycy,

Najważniejsze zasady odżywiania w cukrzycy typu 2.