Stan przedcukrzycowy: rozpoznanie i leczenie

Około pięciu milionów Polaków ma stan przedcukrzycowy. Czy to już choroba i powód do niepokoju? Eksperci radzą, aby traktować go jako sygnał alarmowy i zmienić dotychczasowe przyzwyczajenia. Dzięki temu można uniknąć cukrzycy typu 2. czy chorób układu krążenia.

Diagnoza: nieprawidłowa glikemia na czczo i nietolerancja glukozy

O stanie przedcukrzycowym świadczy poziom cukru we krwi. Jego prawidłowe stężenie powinno mieścić się w wartościach do 100 mg/dl. Jeśli po dwukrotnym przeprowadzeniu badania na czczo (ok. ośmiu godzin po ostatnim posiłku) stężenie cukru we krwi wynosi 100-125 mg/dl, mamy do czynienia ze stanem przedcukrzycowym. Należy wykonać też badanie nietolerancji glukozy, czyli test obciążeniowy. Polega on na pobraniu krwi na czczo i oznaczeniu poziomu cukru we krwi, następnie wypija się w ciągu pięciu minut 75 g rozpuszczonej glukozy (w 250 ml wody). Drugie badanie wykonuje się zazwyczaj po godzinie, a potem po dwóch. Gdy po dwóch godzinach stężenie glukozy we krwi wyniesie między 140 a 190 mg/dl oznacza to, że organizm nie jest w stanie poradzić sobie z glukozą. Po przekroczeniu poziomu 200 mg/dl – badanie wskazuje na cukrzycę.

U 10% osób ze stanem przedcukrzycowym w ciągu roku rozwija się cukrzyca – twierdzi prof. Władysław Grzeszczak. Co więc zrobić, aby nie znaleźć się wśród tych osób?


Wystarczą zmiany w stylu życia


Stan przedcukrzycowy nie jest chorobą. Należy traktować go jako ostrzeżenie i dokonać zmian w obecnym trybie życia, szczególnie gdy problem dotyczy osób otyłych lub z nadwagą. Wówczas podstawowym celem jest utrata nadprogramowych kilogramów. Profesor Grzeszczak zaleca dietę ograniczającą się do 1800-2000 kalorii dziennie i spożywanie produktów o niskim indeksie glikemicznym. Zwiększona aktywność fizyczna również przyczyni się zarówno do redukcji wagi, jak też unormowania glikemii. Profesor zaleca pokonywać codziennie min. 10 tysięcy kroków, wystarczy wyposażyć swojego smartfona w odpowiednią aplikację mobilną lub nosić krokomierz.

Umiarkowany bądź intensywny wysiłek fizyczny należy podejmować przez min. 150 minut tygodniowo. Jeśli do tego uda się zrzucić 7% masy ciała to ryzyko zachorowania na cukrzycę zmniejsza się aż o 58%.

Dowiedz się więcej na temat rodzajów cukrzycy i jej objawów: kliknij.