Diabetyk za kierownicą: 5 zasad bezpiecznej jazdy

Jeśli panujesz nad cukrzycą i jesteś osobą odpowiedzialną to prawdopodobnie nie masz żadnych trudności z prowadzeniem samochodu. Ryzyko niebezpieczeństwa pojawia się w przypadku wahań poziomu cukru i występujących powikłań, które mogą spowodować wypadek. Sprawdź jak przygotować się do dłuższej podróży samochodem.

Słoneczne dni sprzyjają wyjazdom. Wyruszając w dłuższą trasę nie zapomnij o cukrzycy i zabezpiecz się przed niespodziewanymi sytuacjami. W ten sposób zadbasz o bezpieczeństwo swoje, pasażerów i pozostałych uczestników ruchu drogowego.

1. Zaopatrz się w niezbędnik diabetyka

Postaraj się mieć zasięgu ręki szybko przyswajalne węglowodany (np. glukozę w żelu lub cukier w kostkach) oraz słodki napój i kanapkę. Jeśli podróżujesz z pasażerami, poinformuj ich o tym, gdzie w aucie znajdują się takie przekąski. Zabierz ze sobą też glukometr, paski testowe, leki, insulinę i glukagon w dawkach, które wystarczą nie tylko na podróż, ale i na zapas. Zabezpiecz je tak, by nie straciły właściwości. Nie zapomnij też o informacji medycznej w postaci karty diabetyka i/lub opaski.

Zobacz, jakie pozostałe akcesoria warto mieć przy sobie, aby kontrolować cukrzycę także poza domem.

2. Mierz poziom cukru i zapisuj wyniki

Przed wyruszeniem w dłuższą trasę, pamiętaj o dokonaniu kontroli poziomu cukru. W razie konieczności, zastosuj insulinę. Gdy lek zacznie działać, znowu zmierz poziom cukru i siądź za kółkiem, jeśli będzie w normie. Poziom cukru sprawdzaj też w czasie każdej przerwy w podróży.

Planujesz zatrzymać się gdzieś na noc? Przed pójściem spać sprawdź, jakie masz stężenie glukozy we krwi. Jeżeli jest niższe niż 108 mg/dl – zjedz przekąskę.

3. Leki i posiłki przyjmuj o stałych porach

Trzymaj się dotychczasowego harmonogramu przyjmowania insuliny, leków i dziennego podziału posiłków. Miej na uwadze, aby zjeść posiłek o konkretnej, ustalonej wcześnie godzinie i aby zawierał określoną wartość energetyczną. Zawsze spożyj przed podróżą chociaż niewielką ilość węglowodanów. Nie rozpoczynaj jazdy, gdy jesteś głodny.

Ważne: jeśli lekarz wprowadził zmiany w twoim sposobie leczenia (np. przyjmujesz inne dawki insuliny), wstrzymaj się od kierowania autem na okres minimum tygodnia. Organizm potrzebuje się przyzwyczaić.

4. Zachowuj ostrożność

Zalecenie to dotyczy zarówno bezpiecznej prędkości, która pozwoli Ci zjechać na pobocze, jak też nie lekceważenia złego samopoczucia. Gdy tylko poczujesz się gorzej, zatrzymaj się na najbliższym postoju i skontroluj poziom cukru we krwi. Podejrzewasz niedocukrzenie? Szybko spożyj dawkę węglowodanów, a następnie zmierz stężenie glukozy i pozwól sobie na odpoczynek. Jeśli faktycznie wystąpiło niedocukrzenie, nie wyruszaj w trasę w ciągu najbliższej godziny, bo twój mózg nie jest jeszcze w formie.

Poznaj objawy hipoglikemii.

5. Nie przemęczaj się i rób przerwy

Podróż rozpocznij wypoczęty. Staraj się nie wyruszać w wyczerpujące trasy, prowadzić nocą i w miarę możliwości nie podróżuj samotnie. W przypadku dłuższej jazdy, rób co dwie godziny przerwy na posiłek i odpoczynek, nawet gdy czujesz się dobrze. Zadbaj też o komfort swoich stóp. Dobrze sprawdzi się skórzane obuwie z wygodną wkładką (sprawdź czy możesz w nim swobodnie poruszać palcami) oraz skarpety z naturalnych włókien. Miej też buty i skarpety na zmianę.

Osoby chore na cukrzycę są tak samo sprawne za kierownicą, jak zdrowi ludzie. Jednak każdy z nas ma prawo poczuć się gorzej. W przypadku diabetyka jest to powodowane wahaniami glikemii lub przewlekłymi powikłaniami. Samokontrola cukrzycy, umiejętność szybkiego rozpoznania zaburzeń i nowoczesna insulinoterapia zwiększają bezpieczeństwo podróży autem.

Dowiedz się skąd czerpać motywację do samokontroli cukrzycy oraz jak zapobiegać powikłaniom cukrzycowym.