Kawa dla diabetyka – pomaga czy szkodzi?

Prawie każdy rozpoczyna dzień od filiżanki kawy. Niektórzy jednak ze względów zdrowotnych zmuszeni są zrezygnować z tego rytuału lub ograniczyć spożycie kawy. Szkoda odmawiać sobie tej przyjemności, która nie tylko smakuje, ale też działa jak zastrzyk energii. Czy cukrzyca jest przeciwwskazaniem do spożywania codziennej dawki kofeiny? Przyjrzyjmy się sprzecznym opiniom na ten temat i wyciągnijmy wnioski.

Kiedyś uważano kawę za szkodliwą dla zdrowia. Obecnie coraz więcej dowodów przemawia na jej korzyść. Badania naukowe potwierdzają, że kofeina chroni przed niektórymi rodzajami nowotworów, schorzeniami wątroby, depresją i chorobą Parkinsona. Istnieją także argumenty pozwalające twierdzić, że kawa zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Z kolei na osoby, które mają już cukrzycę typu 2, może działać niekorzystnie.

Jeśli starasz się zmniejszyć ryzyko zachorowania na tę odmianę cukrzycy lub jesteś diabetykiem i jednocześnie nie możesz obejść się bez małej czarnej, dowiedz się więcej o wpływie kawy na tę chorobę.

Argumenty za piciem kawy

• zmniejsza ryzyko insulinooporności – zawiera związki roślinne o właściwościach antyutleniających
• składniki kawy mają korzystny wpływ na metabolizm glukozy – magnez, potas, witamina PP
• opóźnia procesy starzenia się komórek – przeciwutleniacze zwalczają wolne rodniki
• kofeina poprawia wydolność psychofizyczną
• globulina zawarta w kawie to białko, które wiąże w osoczu hormony płciowe i reguluje ich działanie, co powoduje zmniejszenie ryzyka zachorowania na cukrzycę typu 2 o połowę u kobiet pijających dziennie 4 filiżanki kawy (według ekspertów z Uniwersytetu Kalifornijskiego)

Argumenty przeciwko piciu kawy

• podnosi poziom cukru we krwi (szczególnie spożywana na czczo)
• zwiększa oporność tkanek na insulinę
• powoduje wzrost adrenaliny w organizmie
• przyczynia się do rozwoju chorób sercowo-naczyniowych: zwiększa ciśnienie krwi, podnosi stężenie cholesterolu, niekorzystnie wpływa na śródbłonek naczyniowy
• nasila stany lękowe u osób narażonych na tego rodzaju zaburzenia (według badań naukowców z University of Oklahoma)

Kawa uchroni przed cukrzycą typu 2?

Z badań naukowców ze School of Public Health w Bostonie wynika, że kawa ma istotne znaczenie w profilaktyce cukrzycy typu 2. Przebadano 100 tysięcy osób, które przez około 4 lata piły więcej niż jedną filiżankę kawy dziennie i prawdopodobieństwo zachorowania zmniejszyło się u nich aż o 11% w przeciągu kolejnych 4 lat.

Naukowcy z USA zaobserwowali również, że osoby, które w tym samym czasie zmniejszyły picie kawy do jednej filiżanki dziennie lub mniej, wykazały o 17% większe prawdopodobieństwo zachorowania na cukrzycę typu 2.

Pić kawę czy nie pić?

Sprzeczne argumenty na temat picia kawy są wynikiem dwóch zależności. To prawda, że kofeina zmniejsza wrażliwość na insulinę. Ale kawa jest jednocześnie źródłem antyoksydantów, które z kolei ograniczają insulinooporność. Wpływ magnezu, potasu i witaminy PP na metabolizm glukozy równoważy szkodliwość kofeiny.

Jak znaleźć złoty środek? Wystarczy nie przesadzać ze spożyciem kawy. Osoby nie pijące kawy i mające insulinooporność nie powinny rozpoczynać konsumpcji tego napoju. Należy prowadzić styl życia, który poprawia wrażliwość na insulinę, czyli uwzględnia regularną aktywność fizyczną oraz prawidłowo zbilansowaną dietę. Jeśli poza insulinoopornością nie ma innych przeciwwskazań zdrowotnych, można pić kawę, ale w rozsądnych ilościach. Warto pamiętać, że kofeina znajduje się również w herbacie, coli, kakao i czekoladzie. Co prawda, są to mniejsze ilości niż w kawie, ale nie wolno ich pomijać w sprawdzaniu ilości kofeiny spożywanych w ciągu doby.

Przeciętna zawartość kofeiny:

– jedna filiżanka kawy palonej (150 ml): ok. 85 mg
– jedna filiżanka kawy rozpuszczalnej (150 ml): ok. 60 mg
– jedna filiżanka kawy bezkofeinowej (150 ml): ok. 3 mg
– jedna filiżanka herbaty instant (150 m): ok. 20 mg
– jedna filiżanka kakao i czekolady (150 ml): ok. 4 mg
– jedna szklanka napoju zawierającego kofeinę: ok. 20-60 mg

Umiarkowane spożycie kofeiny, czyli nie przekraczające 300 mg/d (ok. 3 filiżanki kawy), najczęściej nie jest zagrożeniem dla zdrowia, o ile diabetyk stosuje się do innych zdrowotnych zaleceń – zdrowo się odżywia, regularnie ćwiczy i wystrzega się używek. Oczywiście należy unikać dodawania do kawy cukru, tłustej śmietanki lub mleka.