8 kroków, aby uniknąć powikłań cukrzycowych

Najważniejszym celem w leczeniu cukrzycy typu 1 i 2 jest niedopuszczenie do wystąpienia powikłań. Aby jednak tak się stało potrzeba czasu, wytrwałości i motywacji. Dlatego cel długofalowy – utrzymanie cukrzycy pod kontrolą – warto podzielić na kilka mniejszych i systematycznie oraz kompleksowo wprowadzać je do swojego trybu życia.

Każdy z 8 kroków jest integralną częścią wyrównania metabolicznego. Poza utrzymaniem w granicach stężenia glukozy należy dbać o inne parametry (np. gospodarkę lipidową) i walczyć z nadwagą. Tylko kompleksowe podejście do leczenia cukrzycy uchroni diabetyka przez rozwojem powikłań. Oto niezbędne zalecenia, które pomogą w walce z cukrzycą.

Krok 1: regularnie sprawdzaj poziom cukru

Co najmniej dwa razy dziennie sprawdzaj poziom cukru we krwi i zawsze przed snem. Szczególnie miej go pod kontrolą w sytuacjach niecodziennych, takich jak jedzenie poza domem, przyjęcia czy uprawianie sportu. Zapisuj wyniki, by móc śledzić postępy i sprawdzać jak jadłospis oraz aktywność fizyczna wpływają na poziom glukozy.

Optymalna wartość glikemii zależy od wieku, współistniejących chorób i ryzyka hipoglikemii.

Zapytaj lekarza jak często powinieneś wykonywać badanie HbA1c, które pomaga sprawdzić średnią cukru we krwi w ciągu ostatnich 2-3 miesięcy.

Krok 2: zrzuć zbędne kilogramy

Podzielmy ten krok na mniejsze kawałeczki. Postaraj się przeznaczyć około 30 minut dziennie na ćwiczenia aerobowe (przez 5 dni w tygodniu). Wybierz formę aktywności, która sprawia Ci największą przyjemność i nie spowoduje przemęczenia: taniec, nordic walking, pływanie, ćwiczenia na rowerku stacjonarnym. 30 minut możesz rozbić na 10-minutowe spacery po posiłku. Wystarczy zrzucić 1 kilogram miesięcznie, by odnieść sukces. Pamiętaj o rozgrzewce przed każdą aktywnością fizyczną. Ćwiczenia połącz ze zdrową dietą. Nawet, jeśli nie masz nadwagi, stosuj się do zaleceń zdrowego odżywiania, które najlepiej skonsultować z dietetykiem. Ruch pomoże Ci utrzymać w normie poziom cholesterolu, trójglicerydów i ciśnienia krwi, o których więcej przeczytasz w kolejnych krokach.

Dowiedz się więcej o zaleceniach dietetycznych dla diabetyków oraz aktywności fizycznej w cukrzycy.

Krok 3: kontroluj ilość węglowodanów

Sprawdzaj, ile jesz węglowodanów i jak często. Utrzymanie ich spożycia pod kontrolą pozwoli zachować cukier w normie. Wybieraj węglowodany, które rozkładają się wolno i powoli uwalniają glukozę do krwi. Bogate w błonnik są produkty pełnoziarniste, zielona warzywa, ziarna oraz owoce.

Więcej o owocach w diecie cukrzycowej.

Krok 4: trzymaj w ryzach poziom cholesterolu, trójglicerydów i ciśnienia krwi

U diabetyków częściej występują choroby serca, dlatego należy uważnie obserwować powyższe parametry. Gospodarkę tłuszczową organizmu reguluje lecytyna – zmniejsza poziom cholesterolu i trójglicerydów oraz powstrzymuje zlepianie płytek krwi, co chroni przed wystąpieniem miażdżycy i zawałów serca. Zadbaj o regularny ruch, do diety włącz więcej warzyw i wybieraj żywność nieprzetworzoną. Porozmawiaj z lekarzem o indywidualnych zaleceniach.

Krok 5: nie daj się stresowi

Nadmiar stresu może podnieść poziom cukru we krwi. Poza tym przyczynia się do zwiększenia podatności na inne choroby. Znajdź w ciągu dnia 15 minut tylko dla siebie – to realny, mały krok, który pomoże zredukować wewnętrzne napięcie. Wyłącz telefon, komputer, odpręż się, pooddychaj głęboko. Sprawdzonym sposobem na stres jest medytacja oraz joga. Poza tym każdy rodzaj aktywności fizycznej wpływa na lepsze samopoczucie.

Krok 6: wysypiaj się

Osoby niewyspane mają większy apetyt, co sprzyja przybieraniu na wadze (według The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism – badania naukowców z Uppsala University). Diabetycy, którzy się wysypiają mają zdrowsze nawyki żywieniowe i optymalny poziom cukru we krwi. Przed snem dobrze jest przewietrzyć sypialnię i położyć się spokojnym, jak najmniej zmęczonym. Zachowaj równowagę i nie śpij za długo ani za krótko. Jeśli cierpisz na bezdech senny, wylecz go, aby poprawić jakość snu i jednocześnie obniżyć poziom glukozy we krwi.

Sprawdź jak rozpoznać bezdech senny oraz jak możesz wyleczyć go domowymi sposobami.

Krok 7: nie lekceważ skaleczeń i siniaków

W cukrzycy nawet małe skaleczenia bywają niebezpieczne i długo się goją. Pojawiają się też miniwylewy w postaci brązowych przebarwień. Jak postępować w przypadku zranienia skóry? Delikatnie, ale dokładnie oczyść ranę. Najlepiej użyj bieżącej wody. Nie stosuj mydła, jodyny, ani wody utlenionej, bo mogą dodatkowo podrażnić. Następnie posmaruj ranę maścią z antybiotykiem i opatrz sterylnym bandażem. Ranę pokaż lekarzowi, aby zapobiec infekcji. W przypadku stopy cukrzycowej nie można bagatelizować nawet najmniejszych uszkodzeń skóry.

Dowiedz się, o czym należy pamiętać mając stopę cukrzycową oraz jak każdy diabetyk powinien pielęgnować skórę.

Krok 8: bądź pod stałą opieką lekarza

Konsultuj się z lekarzem 2-4 razy w roku. Jeśli bierzesz insulinę lub masz problemy z prawidłowym poziomem cukru, możesz potrzebować częstszych wizyt. Zbadaj wzrok, stopy, układ krążenia i wydolność fizyczną. Wykonaj testy na neuropatię wegetatywną. Regularnie bywaj też u dentysty (nawet 4 razy w roku).

O dwóch najczęstszych powikłaniach cukrzycowych przeczytasz w poprzednich artykułach:

Podsumowując wszystkie zalecenia – należy dbać o prawidłowy poziom cukru we krwi i zdrowy tryb życia oraz nie dopuścić do nadciśnienia tętniczego i zaburzeń lipidowych, a w razie ich wystąpienia – leczyć, nie bagatelizować żadnych zmian, zarówno w organizmie, jak i zmian skórnych.