Spożycie cukru wzrasta z roku na rok. Co prawda daleko nam do przeciętnego Amerykanina, który rocznie spożywa około 68 kg cukru, ale wyniki nie wróżą niczego dobrego. Otyłość sprzyja występowaniu cukrzycy typu 2 i znacząco utrudnia życie. Regularne spożywanie dużej ilości cukru zakwasza i zaburza równowagę w organizmie. Czym więc zastąpić biały cukier i jednocześnie nie rezygnować ze słodkiego smaku potraw i napojów? Poznaj korzyści wynikające z wprowadzenia do jadłospisu ksylitolu.

Czym jest ksylitol?

To cukier pochodzenia naturalnego, najczęściej uzyskiwany z brzozy. Występuje też we włóknistych jarzynach, owocach i kolbach kukurydzy. Stał się popularny podczas II wojny światowej, kiedy to Finlandia cierpiała na niedostatek cukru. Naukowcy wówczas po raz drugi odkryli ksylitol i zaczęto pozyskiwać go z miejscowego surowca – kory brzozowej. W latach 60. używano ksylitolu w Niemczech, Japonii, Szwajcarii i Związku Radzieckim jako słodzika zalecanego dla diabetyków. Podawano go również w kroplówkach pacjentom z insulinoopornością i zakłóconą tolerancją glukozy.

Jak smakuje?

W smaku niczym się nie różni od zwykłego cukru, ale zawiera aż 40% mniej kalorii.

Jakie posiada właściwości zdrowotne?

– wzmacnia układ odpornościowy (ma właściwości bakteriobójcze)

– chroni przed występowaniem chronicznych schorzeń, a także nowotworów

– opóźnia procesy starzenia

– chroni przed próchnicą

– zwiększa przyswajanie wapnia (pomocny w profilaktyce osteoporozy)

- odkwasza organizm (jest zasadowy)

– powoduje wytwarzanie nienasyconych kwasów tłuszczowych regulujących poziom glukozy i tłuszczów we krwi

– posiada 15-krotnie niższy indeks glikemiczny niż zwykły cukier, przez co nie dochodzi do wyrzutu dużych dawek insuliny do krwi i gwałtownego spadku poziomu cukru

Ważna informacja dla kobiet: stosowanie ksylitolu zamiast białego cukru i jednoczesne ograniczenie spożycia oczyszczonych węglowodanów (podwyższają ilość glukozy we krwi) zmniejsza ryzyko pojawienia się torbieli, mięśniaków, endometriozy, PMS, uderzeń gorąca, przybierania na wadze oraz stanów depresyjnych.

W jakich produktach można go stosować?

– bezpośrednie spożycie

- mrożonki

– potrawy smażone i gotowane

– ciasta (poza drożdżowym, na ksylitolu drożdże nie wyrosną)

– przetwory 

– desery

– napoje

W jakich ilościach używać ksylitolu?

Należy rozpocząć od niewielkich dawek, tzn. pół łyżeczki dziennie. Po około dwóch tygodniach można przejść do właściwej dawki – bezpieczna porcja to trzy łyżeczki dziennie.
Wprowadzanie ksylitolu do jadłospisu powinno odbywać się stopniowo, inaczej na początku mogą wystąpić biegunki.

Na co należy uważać?

Spożywanie ksylitolu przez dzieci do lat trzech nie jest wskazane, ponieważ nie posiadają w pełni dojrzałego układu trawiennego i cukier brzozowy może zadziałać przeczyszczająco. Starsze dzieci mogą spożywać ksylitol, ale również stopniowo – po parę kryształków dziennie, przy jednoczesnym obserwowaniu organizmu.