Domowe sposoby na chrapanie i bezdech senny

Bezdech senny (BS) prowadzi do zaburzeń wydzielania insuliny, dlatego jest to zaburzenie, które często towarzyszy chorym na cukrzycę typu 2. Jednym z jego widocznych objawów jest chrapanie – uciążliwe i dla chorego i dla otoczenia. Na szczęście nie oznacza to, że każdy pochrapujący zapada w nocny na bezdech. Za to, jeśli będziesz wiedział, jak zapobiegać chrapaniu, masz spore szanse, że uchronisz się przed jego poważniejszą konsekwencją, czyli bezdechem sennym.

1. Zrzuć zbędne kilogramy

To bardzo prosta zależność: im szczuplejsza szyja, tym większa drożność dróg oddechowych. W przeciwnym razie tkanki górnych dróg oddechowych zapadają się, co sprzyja chrapaniu. Na pewno jesteś świadomy jak ważną rolę w leczeniu cukrzycy odgrywa ruch. Aktywność fizyczna pomoże ci więc zachować cukier w normie, a także przyczyni się do zdrowego, niczym nie zmąconego snu.

2. Wysypiaj się

Dbaj o regularny sen. To sprawia, że mięśnie są bardziej rozluźnione, a twój oddech – równomierny. Pilnuj stałej pory kładzenia się do łóżka i wstawania. Przed spaniem przewietrz sypialnię. Staraj się kłaść spokojny i jak najmniej zmęczony, bo im większy poziom wyczerpania, tym większe szanse na chrapanie. Nie bez znaczenia jest również twoja pozycja podczas snu. Spanie na plecach nasila chrapanie, najlepiej więc zasypiaj na boku z głową ułożoną wyżej niż reszta ciała.
Ważne: środki nasenne powodują wiotczenie mięśni w trakcie snu i przyczyniają się do chrapania. Jeśli masz problemy z zasypianiem, postaw w sypialni kominek z olejkiem zapachowym.

3. Zdrowo się odżywiaj

Szczególnie unikaj przed snem obfitych posiłków i produktów z kofeiną. Kolację zjedz maksymalnie do trzech godzin przed zaśnięciem. Dbaj również o odpowiednie nawodnienie organizmu w trakcie dnia. Inaczej wydzieliny z nosa i podniebienia miękkiego stają się bardziej gęste i blokują drogi oddechowe.

4. Unikaj używek

Papierosy i alkohol powodują obrzęk śluzówki i podrażniają drogi oddechowe. Ogranicz więc palenie (ostatni papieros maksymalnie cztery godziny przed zaśnięciem) i nie spożywaj alkoholu przed snem. Poza tym alkohol podwyższa ciśnienie tętnicze oraz zaburza poziom glukozy we krwi, co nie ułatwia leczenia cukrzycy.

5. Przed spaniem weź ciepły prysznic

Ciepły prysznic pomoże udrożnić drogi oddechowe i ułatwi zaśnięcie. Jeśli wolisz kąpiele w wannie, wsyp do wody sól morską. W ten sposób zapewnisz powietrzu swobodny przepływ.

6. Śpiewaj pod prysznicem

Skoro już jesteś pod prysznicem, dlaczego by nie zaśpiewać? To wskazówka z przymrużeniem oka, ale bądź pewien, że ma całkiem racjonalne uzasadnienie. Śpiewanie wzmacnia napięcie mięśni podniebienia miękkiego i górnego odcinka gardła. Ta przyjemna metoda sprawdza się w przypadku osób z łagodniejszymi objawami chrapania. Wówczas 20 minut śpiewu dziennie wystarczy na spokojny sen.

Niewinne chrapanie potrafi uprzykrzyć życie zarówno osobie, która zmaga się z tą dolegliwością, jak też jej bliskim. Poza gorszą jakością snu prowadzi również do rozmaitych komplikacji zdrowotnych wynikających z bezdechu sennego (BS).