Koniec z glutenem. Moda czy konieczność?

Co jakiś czas przez media przewijają się co raz nowsze trendy i porady dotyczące zdrowego odżywiania. Jeszcze jakiś czas temu w Polsce panowała moda na eko produkty i odżywanie. Dziś coraz więcej osób rezygnuje z wszechobecnego w naszej diecie glutenu. Jedni przez to, że ich organizmy go nie toleruje, a inni? No właśnie, jaki jest rzeczywisty wpływ diety bezglutenowej na nasze zdrowie?

Dieta bezglutenowa, w uproszczeniu, polega na wykluczeniu z jadłospisu produktów zawierających pszenicę, jęczmień, żyto oraz owies (ten ostatni głównie ze względu na możliwość zanieczyszczania innych zbóż, np. podczas przemiału). Podstawowym białkiem występującym we wszystkich zbożach należących do rodziny traw jest właśnie niechciany gluten. Wartość odżywcza tego składnika jest bardzo niewielka. Proteina ta odgrywa głównie rolę „kleju”, który wiąże mąkę, i sprawia, że pieczywo uzyskuje odpowiednią strukturę.

Bezglutenowy sposób odżywiania na co dzień jest stosowany przez osoby chore na celiakię, czyli pacjentów cierpiących na nietolerancję glutenu Osoby walczące z tym schorzeniem są zmuszone do całkowitego usunięcia ze swojego jadłospisu produktów zawierających tę substancję. Wskazane jest unikanie jej przez całe życie, ponieważ celiakia jest chorobą nieuleczalną, a jedyną skuteczną metodą łagodzenia jej objawów jest ścisłe przestrzeganie diety. I to jest w pełni uzasadnione. Jednak w ostatnim czasie coraz więcej zdrowych osób celowo wyklucza ze swojej diety produkty zbożowe. Czy słusznie?

Dieta bezglutenowa jest uznawana za dietę leczniczą, która powinna być rygorystycznie przestrzegana przez całe życie. Zabrania się jej przerywania i podjadania produktów z glutenem. Celiakia często mylona jest z alergią na gluten. W przypadku uczulenia na ten rodzaj białka, dieta ta może być wprowadzona okresowo, zgodnie z zaleceniami lekarza. Przestrzeganie jej jest dość trudne, ze względu na obecność szkodliwych białek w dużej ilości produktów spożywczych – nie tylko tych zbożowych.

Należy pamiętać, że produkty zbożowe odgrywają ważną rolę w żywieniu u osób zdrowych. Nie należy rezygnować ze spoży–
wania zbóż, by móc ślepo podążać za modą
Osoby, które nie mają wskazań lekarskich do stosowania diety bezglutenowej, lecz mimo wszystko chcą ją stosować, powinny uprzednio skonsultować się ze specjalistą. Dieta bezglutenowa jest dietą osób chorych, cierpiących na nietolerancję żywnościową. Jednocześnie jest stosowana do kuracji schorzeń o podobnym podłożu. Istotne jest, że jedna dziesiąta osób cierpiących na cukrzycę typu 1. równocześnie zmaga się z celiakią.

Dlatego też w przypadku pacjentów z cukrzycą, którym towarzyszy celiakia, zaleca się sposób odżywiania, w którym uwzględnia się normalną ilość kalorii, protein, cukrów i tłuszczów. W celu zapobiegania zbyt wysokim stężeniom cukru we krwi po posiłkach, zaleca się jedzenie bezglutenowych węglowodanów złożonych, np. w postaci chleba i makaronu oraz produktów bogatych we włókna pokarmowe, tj. warzywa, świeże owoce. Przy spożywaniu tłuszczów należy wybierać te pochodzenia roślinnego (np. oliwę z oliwek, oleje nasienne) oraz ryby, które sprzyjają obniżaniu poziomu cholesterolu we krwi.

Regulacja celiakii dietą ma jednocześnie pozytywny wpływ na cukrzycę. Stosując odpowiedni sposób odżywiania możemy wpływać na przyspieszanie metabolizmu i zmniejszać niedobory insuliny. Tym samym jesteśmy w stanie zapobiegać powstawaniu możliwych komplikacji, np. w postaci anemii, czy osteoporozy. Nie należy zapominać o tym, że produkty zbożowe są podstawą piramidy żywieniowej każdego człowieka, więc nie należy z nich rezygnować, nawet w przypadku chorych na celiakię. Jest to możliwe dzięki istnieniu niektórych rodzajów kasz (gryczana, jaglana czy kukurydziana), które są naturalnie bezglutenowymi.

Warto mieć na uwadze przedstawione powyżej fakty. Jeśli nie musimy przechodzić na trudną i kosztowną dietę bezglutenową, nie róbmy tego. Wystarczy zapoznać się ze wszystkimi dobrodziejstwami natury i ich naturalnymi możliwościami.